Idrettsmat for alle eller kos for voksne?

Jeg brenner for og jobber, som du sikkert vet om du har fulgt meg en stund, med å gjøre idrettsarrangement sunnere. Ikke bare for barna, men også for de voksne. Nå ser det endelig ut til at ting begynner å skje, sakte men sikkert.

Når jeg melder barna mine inn i idretten er det med en plan og en baktanke, såklart. Jeg ønsker at de blant annet skal oppleve et godt sosialt miljø, skaffe seg venner, oppleve mestringsfølelse og ikke minst gleden med å bevege seg og kjenne at det gjør kroppen godt. Den viktigste årsaken er at jeg ønsker å legge til rette for at de skal ha god helse livet ut.

Så kommer vi på kamp eller cup. Ungene gleder seg til en dag med kamper og masse gøy med vennene. Seier eller tap er ikke så viktig, det er idrettsglede som står i høysete for de fleste. For meg blir det også en kamp, som jeg gjerne tar. Kampen om å stå imot presset for godteri, kake, potetgull og sjokolade. For noen lag er det også åpen kiosk, eller organisert kakesalg, på trening.

Du får god trening i å si nei som mamma til unge idrettsutøvere.

Det kjipe er at ungene ofte føler seg litt utenfor med den «strenge mamma’n». Vi inngår som regel en avtale. Det er greit med et kakestykke etter aktiviteten er ferdig og det er spist god mat først. Med god mat mener jeg grove vafler, rundstykker eller en yoghurt med korn. Er det flere kamper eller cuper på en helg blir det kun kjøpt kake på et av arrangementene og det er kun et stykke. Sjokolade eller potetgull kjøpes ikke.

IMG_6309
Dette er fra en fotballcup for gutter opp til 10 år her i Trondheim. I andre enden av bordet stod kakene og noen påsmurte rundstykker. 
Jeg er nemlig ikke interessert i at mine barn skal spise kake 2-3 dager i uken på idrettsarrangement. Jeg ønsker det ikke for meg selv , så hvorfor skal jeg gi det til barna mine? Dette tror jeg mange foreldre er enige med meg i. Likevel blir du, av mange, sett på som «hysterisk» om du fremmer et ønske om at det skal velges andre løsninger. Løsninger som er like, om ikke enda mer, lettsolgte. Løsninger som idrettslaget vil tjene mer eller like mye på og som er enklere for foreldrene å lage enn kake. Og derfor skjønner jeg at ikke alle synes det er like enkelt å fremme slike forslag, de orker ikke å ta kampen.

«Vi må jo kose oss litt, barna fortjener litt kos… «

Kioskene er en viktig del av inntektene til arrangørklubben og det har jeg respekt for. Det er her de tjener inn mye av omsetningen sin og de ønsker produkter som er lett å lagre og har lang holdbarhet. Dette er nok noe av grunnen for at kioskene har et stort utvalg av sjokolade, potetgull, godteri i forskjellig slag, brus og kake – i tillegg til at det er lettsolgte produkter. Den største inntjeningen kommer ofte fra det som foreldrene lager og bringer med seg til idrettsarrangementet for salg. Det er jo også forståelig da det ikke krever innkjøp fra klubben sin side, ingen lagring og ingen jobb for arrangøren.

IMG_1487
Et godt måltid etter aktivitet. Et lite glass sjokomelk,  grovt rundstykke med hvitost og litt paprika.
«Alle kan bake kake og om du ikke kan, så er det kake på pose i butikken som er lett å lage» fikk jeg som argument en gang. Ja, det stemmer det. Men, alle kan smøre på et rundstykke også, de fleste barn klarer å hjelpe til med å skjære opp frukt og legge i et beger, du klarer å smøre på lomper og legge på litt pålegg eller koke opp tomatsuppe og ikke minst klarer alle å ta litt havregryn oppi vaffelrøra. Det vi som jobber for dette opplever er bedre inntjening på sunnere alternativer og at ungene, og mange av foreldrene også, ønsker dette velkommen. Dermed er det ikke lenger gode argumenter for å fortsette med sukkerfesten. Det må flere idrettslag og ledere/trenere forstå nå. For hva er forskjellen på å «tvinge» noen til å ta med sunnere alternativ som grov vaffelrøre eller wraps med pålegg kontra det å tvinge noen til å ta med kake?

Bama har gode alternativer for idrettslag slik at de kan kjøpe inn frukt til en rimeligere pris, få utdelt fruktbeger gratis og annet materiale for å få arrangementet litt sunnere. Idrettsmat for alle er en organisasjon som har jobbet for akkurat dette i et par år nå. Vi har en egen blogg som hjelper deg med å komme igang. Helt gratis og ingen forpliktelser. Alt ligger tilrette for at det skal være enkelt å lage et sunt idrettsarrangement, det er kun opp til oss foreldre.

IMG_1388
Frukt, grønnsaker og bær selger – det er det ingen tvil om!

Er det så farlig?

Kanskje ikke om ting var som før. Når jeg var ung var det kanskje 2-3 cuper i året, da gjør det ikke så mye om det var en kakebit å få kjøpt. Nå er det 2-3 cuper/kamper per helg et par ganger i måneden. Har du flere barn i samme alder er det kanskje enda flere kamper med godteri og kakesalg. Kioskene på idrettsanleggene har åpent daglig og lommeboka til foreldrene er på vidt gap. Vi må jo kose oss!

Dette vil igjen føre til negative konsekvenser for en del barn. Mange barn har allerede utviklet en livsstil med mye stillesitting og lite aktivitet. De blir tatt med inn i idretten for å øke energiforbruket, men med utvalget i kioskene er det veldig lett for at man i samme runde også øker energiinntaket. Konsekvensen av dette vil bli et energioverskudd. Et energioverskudd fører til at vekten øker og kan medføre at barnet utvikler overvekt om det foregår over en lengre periode. Forskning viser at barn som er overvektige i ung alder har økt risiko for å ta det med seg inn i voksen alder. De har økt risiko for å utvikle sykdommer som overvekt, diabetes type 2 og hjerte- og karsykdommer. Alt dette er noe vi som jobber med folkehelse vet at trening og et godt kosthold kan motvirke. Barn med diabetes type 2 er ikke sjeldent lengre.  Tilfeller der meget unge barn har utviklet sykdommen er konstatert rundt om i verden og også her i Norge finnes det unge med denne typen diabetes. Det er ikke bare vektøkning som kan være konsekvensen. Vi legger opp til at ungene våre skal være vant til å spise usunn mat ofte. Usunn mat er ikke noe man spiser av og til lengre, det spises nesten til daglig. Det ungene spiser på idrettsarrangement kommer også på toppen av det de spiser ellers, det blir ikke istedet for eller som en del av lørdagsgodteriet.

Unges sukkerinntak er for høyt og det bør vi gjøre noe mer. Det er vårt ansvar. Hvorfor skal vi da servere kake, godteri og brus på et arrangement hvor trening og helse bør stå i fokus? Når de voksne går på treningssenter så er det et helt annet fokus, men barna våre de skal få kake.

img_1462
Grove vafler er et godt alternativ i kiosken, oppskrift finner du her
Et godt kosthold vil også legge tilrette for bedre prestasjon. Ironien i det hele er at enkelte foreldre har et mål om at barna skal bli toppidrettsutøvere innen sin idrett, klubbene kriger om å «binde» barna til sin idrett i tidlig alder – likevel selger de mat i kiosken som ikke bidrar til at barna skal få næring til kroppen sin som bygger den opp. Det som selges i de fleste kioskene per idag er nemlig med på å forsinke prosessene som bygger opp kroppen etter en økt. Potetgull og brus er ikke prestasjonsfremmende, heller prestasjonshemmende om det er et høyt inntak over tid. Disse produktene gir kortvarig og dårlig energi som kan medføre at barnet mister konsentrasjon og fokus under aktiviteten. Det kan igjen gi en økt risiko for skader og grinete unger med lite energi til overs i den siste kampen.

Er det slik vi ønsker å ha det? Jeg ønsker det ikke!

img_9950
Det er ikke noe hokuspokus å gjøre baksten litt grovere og dermed bedre for barna. Reduser sukkeret i oppskriften og bruk litt grovere mel og litt havregryn. Oppskriften på disse grovere bollene med vaniljekesam finner du her

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..