Ta ferie fra gode vaner eller holde på de? 

Klar for sommer, sol og ferie? Her er gode grunner til å velge en aktiv ferie! 

Dette innlegget skriver jeg i halvt sittende/ liggende stilling på solsenga. Jeg har snart vært en uke i Spania med familien og innrømmer lett at jeg har tilbragt mye tid i horisontal posisjon, men med god samvittighet.

Det er digg å ligge rett ut, men alt med måte!

Det betyr likevel ikke det samme som at jeg har vært inaktiv. Jeg har sørget for å være i aktivitet i en eller annen form med jevne mellomrom og har klokket inn minimum 10.000 skritt per dag. Jeg har valgt å trene mens jeg er på ferie, men det trenger ikke du å gjøre. Det viktigste er å være aktiv eller «holde hverdagsaktiviteten oppe», om du synes det høres bedre ut å si det slik. 

Kanskje er du en av de som har fått inn veldig gode vaner før ferien. Hvorfor du har lagt om livsstilen er ikke så viktig. Det viktigste er at du er igang med endringer og har funnet aktiviteter som du liker og vaner du ønsker å holde på. Jeg håper og tror at du sikkert kunne tenkt deg å fortsette med den livsstilen videre, også etter du har nådd målet ditt eller er ferdig med ferien. Da er det isåfall enda viktigere å ikke gi helt slipp og skru på «av-knappen» i ferieukene dine. For hva skjer når ferien din kommer og du «tar fri» fra din nye livsstil og dine nye vaner? Er du sterk nok til å plukke de opp og vedlikeholde det så fort du er tilbake i hverdagen igjen? 

Du blir belønnet med nydelige soloppganger om du velger en tur tidlig på morgenen.

Jeg vil påstå at ingen har godt av å ligge rett ut og røre seg minst mulig i ferien. Kroppen skjønner ikke at du har 3 uker ferie på sommeren og vil fortsette som før. For den er det like ille med 3 uker uten aktivitet, som det er at du sitter stille i hverdagen. Derfor bør du holde hverdagsaktiviteten ved like og aller helst øke den litt, ihvertfall om du har en aktiv jobb til vanlig. Det vil også gjøre det enklere å holde energibalansen på plass. 

Det påstås å ta 21 dager å endre vaner. Så på 3 uker vil du så vidt ha endret vanene dine til å være lite aktiv og hverdagen kan dermed bli litt tyngre å komme tilbake til. Velger du å være aktiv vil det gjøre det lettere å komme tilbake til hverdagen og gode aktive rutiner.

Padlebåt er perfekt aktivitet og ihvertfall med rutsjebane på toppen!

Å bli litt svett på ryggen hver dag i 30 minutter sørger for gode, helsemessige effekter for alle – ferie eller ei. Det bidrar til å redusere risikoen for å utvikle sykdommer som hjerte- og karsykdommer, overvekt og diabetes type 2. Du trenger ikke ta 30 minutter på en gang, du må gjerne dele de opp i flere små bolker. 

Alt teller!

  • Ta trappa ikke heisen, 
  • Gå til butikken ikke kjør
  • Gå en tur i nabolaget 
  • Sykle deg en tur med ungene
  • Hopp på trampolina med ungene eller alene 

Litt er mye bedre enn ingenting og husk at kroppen ikke trenger ferie, den har behov for å være aktiv året rundt! 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s