Hvorfor barn og unge ikke bør drikke energidrikker

Energidrikker som RedBull, Battery og Burn er populære i mange miljø, også blant barn og unge. Så hva er grunnen til at jeg ber deg være forsiktig med å la barna drikke slike drikker? 

Hva er energidrikker?

Energidrikker er benevnelsen på drikker som har et særlig høyt innhold av koffein. De er ikke primært beregnet på å gi deg energi i form av sukker, men oppkvikkende energi. Det er grunnen til det høye koffeininnholdet. Du finner likevel drikkene både som sukkerfrie og sukkerholdige alternativer. I energidrikkene er det som nevnt et høyt innhold av koffein men i tillegg vil de som regel inneholde en eller flere av ingrediensene ginseng, taurin og/eller guarana. Denne kombinasjonen vil være de «viktige» ingrediensene for å gi den oppkvikkende effekten du får ved inntak av energidrikkene.

Koffein er et sentralstimulerende stoff som finnes i en rekke planter. Stoffet vil ha en effekt på blant annet sentralnervesystemet, nyrefunksjonen iform av økt urinproduksjon (vanndrivende effekt) og blodsirkulasjonen. Koffein finnes i produkter fremstilt av kaffe, te, kakao og guarana i forskjellige mengder. Det vil si at du finner koffein både i sjokolade, mineralvann (cola), kakaodrikker og kaffedrikker som for eksempel iskaffe med flere. Koffein er avhengighetsskapende og kan gi abstinenser om man kutter bruken av det raskt etter et langvarig inntak. Mennesker har forskjellig toleransegrense for koffein og det vil derfor variere fra person til person hvor stor effekt et inntak vil ha. Barn vil ha en lavere toleransegrense enn voksne og er derfor lettere påvirkelig for effektene av koffeinet.

Hva er anbefalt inntak?

Anbefalingene sier at barn og unge ikke bør innta mer enn 2,5 mg koffein per kilo kroppsvekt daglig. Det vil si at et barn på 35 kg, som kan tilsvare en gutt på 11-12 år, ikke bør innta mer enn 87,5 mg koffein per dag.

Koffeininntak på 87,5 mg tilsvarer:

  • litt under koffeininnholdet i en kaffekopp på 2 dl (100 mg koffein)
  • litt mer enn 0,5 liter cola (60 mg koffein)
  • litt over 2,5 dl energidrikke (80 mg koffein)

Inntak av en energidrikke på 5 dl, tilsvarende 2 små bokser, vil derfor være nok til at et barn på 35 kg eller en ungdom på 50 kg vil overskride grensen på det anbefalte inntaket av koffein.

pattern-of-soda-drink-cans-picjumbo-com

Jeg vet at det i enkelte idrettsmiljøer er en «trend» å drikke energidrikke før, under og etter konkurranse og trening. Da er det viktig å huske på at slike drikker vil virke vanndrivende og effekten vil derfor være at barn og unge lettere blir dehydrert. Energidrikker vil ikke klare å erstatte vannet som tapes via svette, men heller ha en økt utdrivende effekt.  Allerede ved lett dehydrering vil det oppstå en reduksjon i evnen til å konsentrere seg og dermed en økt risiko for å pådra seg skader. Det er viktig å være ekstra påpasselig med å drikke nok vann under aktivitet, spesielt aktiviteter med mye utstyr og hvor man svetter mye, og vannet bør så absolutt ikke byttes ut med energidrikker. Når du nå også vet at mange av disse drikkene ikke gir energi som kroppen kan utnytte i aktivitet, er det jo enda en grunn til å ikke benytte seg av de, da vil tynt utblandet saft være et bedre alternativ for energiinntak. Energidrikke kan for voksne over 18 år være et tilskudd om det er nødvendig, i små mengder. Dette bør uansett ikke være et tema for barn og unge.  De har et lavere inntak av koffein i utgangspunktet og ser dermed også ut til å ha en lavere toleransegrense.

Så hva kan et for høyt inntak føre til og er det så risikabelt?

I studier har forskerne sett en forskjell på det å innta koffein i drikker med og uten tilsetninger som taurin og guerana. Det viste seg at drikkene som inneholdt flere virkestoff en ren koffein, hadde en større og lengre påvirkning på blodtrykket og en økt negativ effekt på hjerterytmen. I noen studier er det også sett at mens koffein påvirker blodårene som igjen vil påvirke blodtrykket, vil et høyt inntak av energidrikker påvirke hjerterytmen direkte

Hjertebank, økt uro, irritabel adferd og adfersendring,  konsentrasjonsproblemer og dårlig nattesøvn er noen av komplikasjonene som kan oppstå ved et høyt inntak av energidrikker. For barn og ungdom som er urolige, ekstra aktive eller med diagnoser, som for eksempel ADHD, kan denne typen drikker være med på å øke symptomene.

Hvor bør du sette grensen på inntak?

Å drikke en liten boks energidrikke en sjelden gang ser ikke ut til å være skadelig. Det er viktig å tenke over inntaket med tanke på hvor mye og hvor ofte. Inntak av store mengder energidrikker (over 250ml/dag) på regelmessig basis er ikke å anbefale for barn og unge under 18 år. Min anbefaling til deg er at barn under 16 år bør avstå helt fra å drikke energidrikker. Skal det drikkes bør det være små mengder, en liten boks tilsvarende 250 ml, en sjelden gang, men helst ikke før de er over 16. Du bør også se på det totale inntaket av koffein iform av hvor høyt inntaket av cola, kaffe eller te er. Det er her, som med de fleste andre matvarer, balanse som er tingen. Det er ingen lovpålagt aldersgrense her i Norge, men en del butikker opererer med en selvpålagt grense på alt fra 14-18 år. Jeg anbefaler derfor at du snakker med barnet/ungdommen din om slike typer drikker og forklarer hvor farlig et høyt inntak vil være og hva det kan medføre.

Kilder:
https://www.lhl.no/om-lhl/aktuelt/nyhetsarkiv-2015/2015/advarer-mot-energidrikker-for-unge/
https://www.lhl.no/om-lhl/aktuelt/nyhetsarkiv-2017/2017/energidrikker-kan-gi-hjerterytmeforstyrrelser/
https://www.forbrukerradet.no/undersokelse/2015/bekymringsfull-bruk-av-energidrikker-blant-barn-og-unge/
http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/barn/vaer_oppmerksom_paa_hvor_mye_koffein_barn_og_ungdom_faar_i_seg
http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/drikke/gravide_ammende_barn_og_ungdom_bor_vaere_forsiktig_med_energidrikker
http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/drikke/fakta_om_energidrikker_og_energishots
https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/merking_av_mat/koffein_til_barn_og_ungdom.2211/binary/Koffein%20til%20barn%20og%20ungdom
http://www.vg.no/forbruker/mat/advarer-unge-mot-energidrikker/a/23446762/

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s