Matstress i hverdagen

Hektiske ettermiddager er krevende og utfordrende for de aller fleste. Når middagen helst skal være på bordet før du kommer hjem fra jobb og du skal kun snu i døra før du reiser videre på trening eller aktiviteter med barna, det tror jeg er noe de fleste barnefamilier sikkert kjenner til. Jeg vil tro mange med meg ønsker seg en oppskrift på å få tiden til å strekke til og man lurer jo ofte på om det kanskje finnes en litt enklere løsning på problemet?

Noen ganger så ender det i enkle løsninger på middagsbordet og det er det jeg vil snakke med deg om nå. For om du føler deg mislykket om du putter pølser og Mills potetmos, middag fra Burger King eller en Toro suppe på middagsbordet, så stopp med en gang!!

IMG_8976.JPG

Det handler nemlig ikke om hva du spiser en gang iblant, det handler om de valgene du tar ofte. De valgene som preger hverdagen din er det som betyr noe for helsen din. Hvordan ser middagene dine ut i løpet av et helt år?  Om du svarer «for det meste pølser» så bør du kanskje vurdere et litt mer variert kosthold, men om du vet at du for det meste spiser rene kjøtt- og fiskeprodukter og ikke så mye farseprodukter som f.eks pølser, så er ikke det verdens undergang med en pølsemiddag i ny og ne.

Men, hva kan man da gjøre for å få denne middagen til å inneholde litt mindre kalorier og bli litt sunnere? Jo, du tilsetter grønnsaker. Restene fra middagen igår er perfekt å varme opp. Frosne grønnsaker fra en pose i fryseren er også lettvint og raskt. Har du ferske grønnsaker i kjøleskapet er det fort gjort å kutte de opp og servere som råkost til middagen. Ikke bare gjør grønnsaker middagen sunnere, mindre kaloririk og mer mettende – det ser også så mye bedre ut 🙂

img_8981

Så mitt råd til deg; gjør det beste ut av middagen og stress ned! Blir det for travelt en dag så er det lov til å bytte om tidspunkt for middag og kveldsmat. Det kan være mye bedre for både voksne og barn å spise middag når alle er tilbake og heller ta en brødskive før trening. Da får dere tid til å sette dere ned og nyte maten istedet for å hive innpå middagen på kortest mulig tid.. det er nemlig ikke en bra løsning i lengden for noen av dere.

Trenger du tips til å planlegge? Sjekk innlegget om ukeplanlegging og kanskje har du noen triks selv? Kommenter gjerne og del de med meg 🙂

Bente  🙂

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..