Late feriedager og travle hverdager

Er du på vei inn i siste del av ferien din har du kanskje allerede begynt å tenke på (og kanskje grue deg litt) til de travle hverdagene som er rett rundt hjørnet? Har du lekt litt med tanken på at du nå skal få en fresh start og gjøre ting litt annerledes enn du gjorde før sommeren? Fordi du ønsker å slippe stresset og maset som gir deg litt kaosfølelse. Du ønsker å fortsette med treningen du har fått god tid til i ferien og som du aldri føler du har tid til ellers, du ønsker å ha tid til å lage middag fra bunnen av og fortsatt ha tid til overs for å være med familie eller venner. Vel, da bør du kanskje begynne å planlegge hverdagene litt. Hvis ikke er nemlig sjansen stor for at første dag tilbake fra ferie vil føles som en tur på «motorveien» og traileren du møter.. den vil treffe deg midt i ansiktet!

Ikke gå i fella hvor du tror at livet er så mye enklere for alle andre enn akkurat deg, det er det nemlig ikke. Det føles kanskje som om de rundt deg har så mange flere timer i døgnet enn du har, men det har de jo ikke. Så klart har vi alle forskjellige liv og utfordringer som vil kreve mer eller mindre av oss enn det gjør av andre. Noen har et sterkt behov for å ha det hybelkaninfritt hjemme, eller ønsker ihvertfall én kveld i uka på kafé med venner mens noen heller møter vennene sine på trening. Da sier det seg selv at man sitter igjen med ulik sum av timer som er disponibelt til for eksempel trening og fysisk aktivitet. Men fortvil ikke! Det er mye som er gjort med god planlegging, og det er kanskje det som skiller de som «rekker å få gjort så mye» fra de som ikke får tid til alt de ønsker å gjøre.

2016-07-16 19.21.54

Mest sannsynlig så vet du allerede nå hva den første uka tilbake på jobb eller skole vil kreve av deg og kanskje vet du allerede nå når fritidsaktivitetene dine (eller barna dine sine) starter opp igjen etter sommeren. Bruk et lite kvarter, knappe 15 minutter, på å samle alt på en liten ukeplan. Skriv den på et ark eller en oppslagstavle og heng den opp godt synlig slik at alle som har bruk for det ser den. Og dette repeterer du hver uke 😉 Slik blir det lettere for alle i huset å ha kontroll på hva som skjer i løpet av dagen og uka og det blir høyere terskel for å skulke unna treningen da det blir en litt mer bindende avtale nå når det står godt synlig på ukeplanen for alle rundt deg også.

Planlegger

Ting blir mindre hektisk når man vet hva som skal gjøres og det vil prege hverdagen og kanskje også økonomien til en viss grad. Det er vel ingen hemmelighet for noen av oss at man lett handler litt mer enn man skal når man stikker på butikken rett etter jobb? Det er også enklere å ty til lettvinte valg når man er sulten, sliten og lei etter en lang dag og oppi alt dette skal man i tillegg tenke på hva man skal ha til middag om en time! Da kan de lettvinte ferdigproduktene og posematen være det mest fornuftige valget i hodet ditt, selv om du vet at det ofte tar like lang tid å lage disse som de rettene man lager selv fra bunnen av. Poenget er vel at man føler at de krever mindre egeninnsats.

Nå skal det sies at det absolutt ikke er slik at ferdigprodukter og posemat er det verste du kan velge til middag en gang i blant, men det er et faktum at disse produktene som regel inneholder mer salt og sukker enn om du lager maten selv av rene råvarer. Det betyr; om du spiser dette hver dag og kanskje til flere måltider om dagen, så vil det ha en negativ innvirkning på en del faktorer som kan være med på å øke risikoen for å utvikle livsstilsykdommer av typen hjerte-karsykdom, diabetes type 2 og høyt blodtrykk. Det viktigste er ikke hva du gjør 20% av tiden, det er det du gjør 80% av tiden som teller!!

I lengden vil en storhandel i uka mest sannsynlig være med på å spare deg for penger på matbudsjettet. Om du planlegger middagsmaten godt for en uke (eller lengre tid) om gangen, vil du lettere kunne bruke de samme ingrediensene i flere retter gjennom uka. Gjenbruk av rester vil lettere kunne planlegges og du slipper å stresse innom butikken før du reiser hjem fra jobb eller skole. Færre handleturer betyr mindre impulskjøp og dobbel innkjøp av produkter som du allerede har hjemme, men kjøper med for sikkerhets skyld. Du vil dermed få bedre tid til å tilbrede middagen, og har du litt større barn kan tilogmed be de starte med middagen før du er hjemme, for ingrediensene er jo allerede på plass 😉

2016-07-23 12.21.09

Å organisere hverdagen slik kan ofte ta litt tid i begynnelsen, men når rutinen er på plass vil alt gå mye lettere. Bruk blogger og kokebøker til inspirasjon for nye middager og ikke vær redd for å prøve nye ting. Hva med å ha faste dager til kylling, fisk eller kjøttfri dag? Da blir det enda enklere å plukke ut en middagsrett. La gjerne barna være med på å bestemme, kanskje de kan få sin egen dag, men gjerne med krav til at det skal inneholde grønnsaker eller nye smaker etc. Etterhvert vil du kanskje se at det å gjøre ferdig det meste kvelden før kan frigjøre tid på dager du vet blir ekstra travle. Små, enkle grep som gjør hverdagen til en lek… litt lettere ihvertfall!

Husk en ting da… Ikke glem å ta med resten av husstanden i planleggingen, slik blir det enda enklere å gjennomføre ukeplanen 😉

Lykke til!

 

 

4 kommentarer Legg til din

  1. Tilbaketråkk: Matstress i hverdagen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..