Sjokoladegranola på 5 minutter

den

Sjokoladegranola tenker jeg kan regnes som supermat og når du kan lage den på 5 minutter av ting du mest sannsynlig har i skuffene hjemme, ja da er det superenkel mat også. Perfekt som topping på kesam, yoghurt og skyr eller en smoothiebowl sammen med litt revet kokos.

Supermat for superhelter

Oppskriften på denne sjokoladegranolaen er basert på havregryn, mens sjokoladesmaken kommer fra kakao. Jeg har skrevet litt om kakao og mørk sjokolade tidligere i dette innlegget, men kort oppsummert kan jeg si at kakaobønnen har et høyt innhold av flavonoider som er en samlebetegnelse for antioksidanter. Disse beskytter cellene i kroppen vår mot frie radikaler og antas på denne måten å beskytte oss mot en del sykdommer som kreft og hjertesykdommer.

Fantastisk god på smak og med mange sunne byggeklosser til kroppen vår.

Havregryn inneholder som kakao masse bra næring for kroppen. Benytter du store havregryn i oppskriften vil kroppen bruke lengre tid på å fordøye de og du kan oppnå større metthetsfølelse. Trenger du raskere påfyll er de lettkokte å foretrekke. Havregryn inneholder betaglukaner som bidrar til å senke kolesterolet i kroppen, men også mye umettet fett som er vist å gi mange gode helseeffekter. Samtidig som det er rikt på proteiner og kostfiber. Kostfiber bidrar til å regulere fordøyelsen og redusere risikoen for overvekt, diabetes type 2 og andre sykdommer som hjerte- og karsykdommer samt kreft.

Oppskrift på sjokoladegranola på 5 minutter

  • 0,5 ss god olivenolje (hverdagsolje uten for mye smak, nøytral smak)
  • 2 dl havregryn
  • 1 ss kakaopulver
  • 1 ts vaniljepulver
  • 1 ts honning (kan byttes med sukrin gold eller annen søtning, smak deg frem isåfall)

slik gjør du:

  • Varm opp en stekepanne
  • Ta i olivenolje og fordel godt i stekepannen
  • Tøm havregrynene over i stekepannen og bland godt med olivenoljen
  • Fordel blandingen godt ut i stekepannen i et tynt lag
  • Bland inn honningen og rør godt rundt. Om du ikke bruker flytende honning bruk litt tid på å fordele honningen godt med havregrynene.
  • Dryss over kakao- og vaniljepulver, bland godt
  • La det «frese» litt i pannen til havregrynene er blitt gyldne
  • Klar til servering!
  • Oppbevares i et tett glass på kjøkkenbenken
Perfekt som topping på for eksempel kesam, skyr, yoghurt eller smoothie. Passer perfekt med litt revet kokos eller med friske bringebær og bananskiver.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..