5 tips for vellykket livsstilsendring

Klar for et nytt år, nye muligheter og ikke minst blanke ark som skal fylles med det DU vil de skal fylles med? Her er 5 tips fra meg til deg for hvordan du kan lykkes med en livsstilsendring.

Jeg elsker januar fordi det er en gøyal og utfordrende måned for meg. Det er kø med nye mennesker jeg skal hjelpe med å nå mål de har satt seg innen trening og kosthold.  

Det er alltid noe som er felles for de fleste jeg hjelper på veien, så derfor tenkte jeg å dele 5 av mine tips til hvordan du kan legge best til rette for å nå dine mål for 2019. 

1. Sett deg SMARTE mål 

For å nå målene dine må du sette deg mål. Jeg møter alt for mange som har diffuse tanker om hva de ønsker å oppnå og når de skal være på plass. Ikke bli én av de! Sørg for at du tør å sette deg tydelige og målbare mål som er litt hårete, men samtidig realistiske. Og du, ikke vær redd for å si de høyt til deg selv. Skriv de ned og oppbevar de en plass du lett kan få tilgang til de. Det kan bidra til å holde motivasjonen oppe. Du kan lese mer om hvordan du setter deg egne mål i dette innlegget som også gir deg 2 gode tips jeg ikke nevner her 😉 

Livsstilsendring og målsetting
smarte mål er viktig for å klare å gjennomføre endring i livsstil

2. Gjør det du liker

Som du også kan gjøre de dagene du ikke har lyst. Det hjelper lite å komme igang med en ny livsstil, spise sunnere og være mer fysisk aktiv om det innebærer å spise mat du egentlig ikke liker, kutte ut mat du liker og trene på en måte som du ikke synes er gøy. Nei, det kan ikke bare være gøy på trening hele tiden, men det må være såpass at du kommer deg ivei de dagene du egentlig har mest lyst til å ligge på sofaen også. Det er da «gøy» kommer inn i bildet.

Løpeglede
Finn en aktivitet du liker, da er det mye lettere å gjøre det resten av livet!

3. Ikke la dørstokkmila stoppe deg

Dette punktet har helt klart en sammenheng med punkt 2 over. Terskelen for å komme seg på trening kan være rimelig høy innimellom og det er da du må ha en klar taktikk for hva du skal si til deg selv for å komme deg ivei uansett. Ta gjerne en liten titt på målene du har satt deg, prøv å minne deg på den gode følelsen etter du har vært ute en tur eller har gjennomført treningen. Uansett, dra på trening og lov deg selv du skal gjøre 1 ting, så kan du gå hjem om du fortsatt ikke føler for det. Eller, du kan gå ut av døra og rundt kvartalet eller en liten tur i nabolaget og gå hjem om det føles bedre med sofaen. For.. når du først er igang, er det sjeldent du velger å legge deg på sofaen igjen! Da velger du å være fysisk aktiv i 9 av 10 tilfeller (min påstand!)

4. Roter du deg bort fra veien du er på, kom deg tilbake fort som fy!

Det er aldri forsent å snu, men snu deg og kom deg tilbake så fort du kan. Skeier du ut og mister hodet og litt fokus, så er det helt greit. Det er ikke verdens undergang og livet skjer. Det som vil ha betydning for deg og om du klarer å gjennomføre livsstilsendringen din er hvor fort du kommer deg tilbake på veien du har valgt. Du kan velge å spise en stor sjokoladeplate eller hele kjekspakken, men du kan også velge å stoppe når du kjenner at det er nok. Det vil aldri bety at du har ødelagt alt, det eneste som skjer er at det kanskje føles litt (eller veldig) kjipt og at du kanskje bruker litt lengre tid for å nå målet ditt. Alt avhenger av hvor fort du er tilbake til de gode vanene dine.

aneogbente
Ikke alltid det er like stas å dra ut på tur, men du angrer sjeldent.. eller aldri 😉 

5. MAKE IT WORK

Sørg for at livsstilsendringen, eller det du ønsker å endre, fungerer for deg og omgivelsene dine (les: familie/samboer) for ellers vil det ikke fungere i lengden for deg. Kostholdet ditt bør bestå mest av mat du liker, men vær åpen for å prøve nye ting også. Planlegg utifra hvordan dagene dine er og forbered det du kan forberede. Ha en plan B som alltid ligger der som en god reserveløsning og som du kan bruke når du trenger det som mest. Plan B kan være en posesuppe fra Toro, en favoritt ferdigrett fra butikken, havregrøt til middag eller en måltidsbar i veska. Hva kan du handle på butikken når du er skrubbsulten og «må ha noe», hva bør du ha i veska når du er ute på farten, hva skal du spise til lunsj imorgen om du ikke får tid til å lage deg matpakke? Tenk gjennom slike situasjoner og vær forberedt. Det vil gjøre hverdagen din mye enklere!

Det var mine 5 tips av mange jeg bruker å gi, har du noen du kan tilføye?

Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..