Hvordan vet du hvilken treningsintensitet du holder?

Har du noen gang fått høre at du skal holde moderat intensitet og egentlig bare klødd deg litt i hodet og tenkt: eeeh, OK?

For hvordan vet du om du holder riktig intensitet under trening? Det finnes mange metoder som angir treningsintensitet, alt fra enkle modeller til mer og kompliserte.

Intensitetsstyring under trening
Det kan være smart å variere intensiteten under treningsøkten

Her er en av de enkleste modellene med 3 forskjellige intentistetssoner og det er også denne helsedirektoratet bruker når de refererer til intensitetssoner i anbefalingene sine. Denne er mer enn bra nok å bruke om du er mosjonist, ny til trening eller ikke ønsker et veldig komplisert opplegg for å sikre at du holder riktig intensitet under treningsøkten. Et annet pluss er at denne ikke krever pulsklokke eller annet utstyr for å taes i bruk.

Her er de 3 intensitetssonene:

Nivå 1 – lett intensitet

Lett intensitet er når du kan føre en normal samtale under treningen og du puster tilnærmet normalt hele veien. Eksempel på slik aktivitet kan være rolig gange eller sykling.

Nivå 2 – moderat intensitet

Moderat intensitet har du når du er lett andpusten, klarer å snakke i sammenhengende setninger, men det oppleves litt mer utfordrende enn lett intensitet. Her blir du litt svett på ryggen og puster litt tyngre enn normalt. Rask gange, rolig løping eller sykling i raskere tempo er øvelser som ofte innebærer moderat intensitet.

Nivå 3 – høy intensitet

Når du holder høy intensitet belaster du kroppen tungt og du puster mye tyngre enn vanlig. Øvelser som løping, sykling/løping i motbakke, intervalltrening og tung sirkeltrening er trening som ofte kjennetegnes med denne intensiteten.

Håper dette kan være til hjelp for deg.

God trening!

Styring av treningsintensitet
Trening med høy intensitet oppleves som tungt mens der foregår, men er utrolig digg når det er over.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.