Dropp klokken og finn et annet fokus!

Er du mer enn gjennomsnittet opptatt av hva pulsklokken din viser både av hjerteslag og kalorier? Da ber jeg deg droppe pulsklokken din, eller ihvertfall gjemme den under jakken, i lommen eller en annen plass. For skal du ned i vekt, kan nemlig klokka bidra til at du går opp i vekt eller blir stående på stedet hvil.

Jeg har sett en tendens lenge til at mange har et enormt fokus på aktivitetsmålere eller pulsklokkene sine. På mange måter er det bra at du blir bevisst på hvor aktiv du er i hverdagen, om du har bevegd deg mer enn 10.000 skritt om dagen eller kanskje kunne du gjort litt ekstra for å komme opp i aktivitetsnivå enkelte dager. Og akkurat disse små dyttene sier jeg hurra for og anbefaler deg å bruke bevisst om du merker at det funker for deg.

Aktivitetsmålere måler ikke bare puls, men også skritt og forbrenning av kalorier. Jeg sier du skal legge bort klokka når det er snakk om forbrenning av kalorier og heller kjenne på hva kroppen forteller deg. I det lange løp vil det være mer fornuftig.
Aktivitetsmålere og pulsklokker gir deg et fantastisk verktøy som absolutt kan være med på å fremme fysisk aktivitet og hverdagsmosjon. Men, som et mål på hva du skal spise bør du være forsiktig med å stole blindt på de. 

Jeg er medlem i en del helse- og treningsgrupper på facebook og jeg snakker også med veldig mange mennesker som skal ned i vekt. Mange, men langt fra alle, er veldig opptatt av hvor mye «de forbrenner» i kilokalorier på forskjellige typer aktiviteter. I diskusjonsforum på nett kommer det ofte opp spørsmål om det er appen på telefonen eller pulsklokken som gir det mest nøyaktige antall kalorier forbrent i løpet av dagen eller aktiviteten.

Vel, svaret mitt er ingen av de. Jeg ville aldri bedt deg, som min klient, om å aktivt følge med på hva du forbrenner på én type aktivitet, fordi jeg vet det er ganske så umulig å få en nøyaktig måling på forbrenningen til hver enkelt av oss via en pulsklokke eller app.

Så tungt å løpe med dette dekket hengende bakpå! Men, veldig gøy og ikke minst utfordrende.
Å løpe opp en bakke med et dekk hengendes etter meg, gjør arbeidsoppgaven tyngre og dermed vil det koste meg mer energi enn det vil uten dekket bak meg. Jeg vil derfor forbrenne flere kalorier på samme distanse, grunnet økt motstand. Men, kan klokken min regne ut dette? 

Hvorfor skal jeg ikke følge med på forbrenningen av kilokalorier?

Veldig ofte er vi veldig flinke til å overvurdere treningen vi utfører. En gruppetime med intervaller eller en sykkelintervall, dansetime, styrketrening eller en løpetur ute. Ferdig med økten og vi sjekker klokken. Antall kilokalorier forbrent; 375. Det er jo kjempebra! Frokosten fra i morrest er borte, da kan jeg jo spise den proteinbaren jeg har lyst på eller kan jeg ta to? Og for ikke å snakke om den ekstra brødskiva til kveldsmat. Kanskje kan jeg ta et ekstra glass smoothie også, jeg har jo vært så flink.

Det er lett å tenke slik. Klappe seg litt ekstra på skuldren og belønne seg litt ekstra etter en tøff økt. Om det er lurt vet jeg ikke helt om jeg synes. Kanskje kjenner du deg igjen du også? Jeg gjør ihvertfall det! Jeg får stadig vekk høre at jeg kan spise hva jeg vil også, fordi jeg trener så mye. DET er ikke en sannhet ihvertfall!

Utregningen utført av aktivitetsmålere og pulsklokker viser seg å være ganske unøyaktig når det kommer til forbrenningen av kilokalorier. Når det kommer til puls er de som regel veldig gode, men har du ikke testet makspulsen din så vil ikke klokken vise deg nøyaktig måling iforhold til din makspuls og det vil jo igjen påvirke hvilket antall kalorier den mener du har forbrent på treningsøkten din, om den baserer seg på det ved utregningen. Høyere intensitet vil gi høyere forbrenning og er makspulsen din egentlig  lavere enn det klokken har estimert, så vil det gi deg en høyere intensitet på treningsøkta enn det du egentlig har, som igjen vil gi et høyere antall kilokalorier enn det du egentlig har forbrent.

 

Klokkene og appene regner ut forbruk av kilokalorier på forskjellig bakgrunn. Noen tar høyde for vekt, høyde og pulsslag og noen beregner uten pulsslag. Det flere studier antar er at det er forskjellige algoritmer som styrer energiberegningen på aktivitetsmålere og disse mangler studiene tilgang til. Med en feilmargin på opp mot 43% på enkelte av aktivitetsmålerne sier det seg selv at det kanskje ikke er så lurt å stole blindt på aktivitetsmåleren din når det kommer til hvor mye du forbrenner på trening, eller med hverdagsaktiviteten din.

Det du kan stole på er målene dine, som midje- og hoftemål eller vekten din. Spiser du for mye eller for lite i forhold til det du forbruker, vil du oppnå en ubalanse i energibalansen din og merke enten en reduksjon i målene dine eller en økning i målene dine.

Ta deg tid til å spise mat og lytte til kroppens signaler om metthet, tørste eller sult. Det vil fungere mye bedre over tid enn å spise etter hva klokken din sier du kan spise.

Å gå til butikken for å handle eller gjøre andre dagligdagse gjøremål til fots, vil bidra til å øke hverdagsaktivieten din og gi en positiv effekt på helsen din.
Hverdagsaktivitet kan være en stor bidragsyter til bedre helse og økt forbrenning. Klarer du å være aktiv nok? Det kan aktivitetsmåleren eller pulsklokken din gi deg en god indikasjon på, men ikke hvor mye du forbrenner per dag eller treningsøkt, der er feilmarginen høy.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

