Glutenfrie energibarer

den

Det er alltid kjekt å ha noe lett tilgjengelig når man skal på trening eller ut på tur. Noe som metter litt og holder deg gående til du har muligheten til et litt større måltid. Disse energibarene er perfekte å putte i veska, bagen eller sekken når du vet det kan bli hektisk i løpet av dagen. Og det beste av alt er at de er superenkle å lage. Du trenger så absolutt ikke være noen mesterkokk og som alltid finner du ingrediensene på nærbutikken. Kanskje har du allerede alle ingrediensene i skapet og kjøleskapet hjemme? De er ihvertfall standard hjemme hos oss.

IMG_1961
Energikuler med tørket eple 

Energibarer – oppskrift og fremgangsmåte

3 dl havregryn (glutenfritt om det er ønskelig, hvis ikke vanlig type)

1 egg

1 ss tørket eple (eller annen tørket frukt om du ønsker) hakket i biter

1 dl eplejuice

1 ts honning (kan sløyfes)

1 ts kanel (kan sløyfes)

Sett ovnen på ca 175 grader.

(én energikule/bar veier rundt 35 gram og utgjør omtrent 80 kcal uten topping. Det vil si energiinnhold per 100 gram på ca 220 kcal ) 

Oppskriften gir ca 9 energibarer eller kuler på rundt 35 gram.

Mål opp havregryn og kjør de kjapt i en kjøkkenmaskin med kniver eller en veldig kort runde i blenderen. Kun for å redusere størrelsen på grynene, det skal ikke bli til mel.

Tøm havregrynene over i en skål eller en bolle og tilsett egg, eplejuice og litt honning. Om du ikke har flytende honning kan du varme opp eplejuicen i en kasserolle og smelte honningen sammen med den. Da får du fordelt den godt med havregrynene. Rør godt sammen til du får en bløt og klissete deig. Tilsett tørket frukt som du har kuttet i passe store biter og rør rundt til det er godt fordelt.

Dekk til en stekeplate med bakepapir. Ta ut deig fra bollen med en spiseskje og fordel på stekeplaten i form av små kuler eller små barer. Form de med hendene eller bruk kniv eller kakespade til å forme de med om du heller vil. Jeg bruker som regel bare hendene, men det er litt kliss her altså! Om du vil kan du pynte de på toppen med noen hakkede hasselnøtter eller strø over litt knuste linfrø eller noe annet du har lyst til å pynte med. Jeg anbefaler at du ikke bruker nøtter som pynt om energibarene skal serveres på idrettsarrangement, da det finnes en del barn (og voksne) som ikke tåler nøtter spesielt godt 😉

Sett inn i midten av ovnen og la de stå i ca 45 min. Kommer litt an på ovnen, så her må du prøve deg litt frem.

IMG_1957
Disse drysset jeg litt knuste linfrø over, men du kan også bruke sesamfrø eller kanskje chiafrø om du har?
IMG_2052
Perfekt til kaffen når man er ute på tur! Her drysset jeg over litt hakkede hasselnøtter for litt ekstra smak. Du kan også toppe med litt smeltet sjokolade eller mandler.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s