3 gode tips til hvordan du kan komme igang etter ferien

For mange er de siste feriedagene tilbakelagt og hverdagen er i full gang. Å komme igang etter ferie gir veldig mange litt ekstra motivasjon til å starte opp med trening og et bedre kosthold, men hvordan kommer du igang? 

Så lenge du er motivert vil du heller ikke oppleve det som vanskelig. Det er når motivasjonen forsvinner du lett kan føle det tyngre å holde på de gode vanene du har lagt deg til, uansett om det dreier seg om kosthold eller trening.

1. Sett deg et eller flere SMARTE mål

Om du tenker nøye gjennom og setter deg mål som du virkelig ønsker å oppnå, så kan det være en super motivasjonsfaktor. Du har kanskje hørt om SMARTE mål før? SMARTE er satt sammen av de første bokstavene i en del kriterier som viser seg å være spesielt gode å bruke ved målsetting.

  • Spesifikt – målet ditt bør komme klart og tydelig frem. Eksempel på spesifikke mål kan være; «Jeg vil løpe 5 kilometer på under 30 min.» eller «Jeg vil veie 5 kilo mindre enn jeg gjør idag».  Et utsagn som » jeg vil veie mindre eller bli i bedre form» vil ikke være spesifikt.
  • Målbart – det skal være mulig å vite at du har oppnådd målet ditt. «Jeg skal ned 5 kilo i vekt til 65 kg» eller «jeg skal løpe 5 km på 25 minutter» vil også være målbart.
  • Ambisiøst – har du et lite snev av konkurranseinstinkt så vil dette punktet være lett for deg, men om du sliter med å pushe deg selv og kanskje har dårlig erfaring med måloppnåelse, da kan dette punktet være litt vanskelig. Det viktigste her er at du tør å sette målet litt høyere enn du tror du kommer til å greie. Om du vet at du klarer en  vektreduksjon på 5 kg, men har lyst til å klare 7, da bør målet være 7. Snakk med deg selv og kjenn godt etter på hva du har lyst til. Det du kommer frem til da kan være ditt langsiktige mål.
  • Realistisk – som jeg sier i punktet over er det viktig at du er litt ambisiøs når du setter opp målet ditt, men samtidig skal det være realistisk at du klarer å gjennomføre det også. Om du har fulltidsjobb, små barn og setter deg som mål og trene 7 ganger i uka så er det ikke noe problem så lenge du vet det er mulig å gjennomføre dette over tid. Om det varer i en knapp måned er poenget borte. Da vil det være bedre å sette et mål du vet du kan klare. Kanskje vet du at 2 ganger i uken er fullt mulig, men at du kan klare 3 om du går inn for det? Da kan målet om 3 ganger være både realistisk og samtidig ambisiøst for deg.
  • Tidsbestemt – sett deg et tidspunkt for når målet skal være nådd. «Jeg skal veie 65 kg før 20.juni» eller » jeg skal løpe 5 km på 25 minutter innen 10.september» er eksempel på tidsbestemte mål. Dette gjør det lett for deg å «se mållinjen» mens du er igang med måloppnåelsen og kan være en stor motivasjonsfaktor.
  • Eie – denne «E»-en bruker jeg for å eie, slik at du skal kjenne på at det er dine mål. Noen bruker denne bokstaven for «enkel» eller for «evaluering» men jeg er opptatt av at du skal EIE målet ditt. Det skal være noe DU vil gjennomføre og ønsker å oppnå. Derfor synes jeg det er viktig at de jeg jobber med definerer målene sine selv. Jeg kan gjerne hjelpe deg på veien, men det må være du som kjenner på magefølelsen og finner ut hva det er du virkelig vil og setter et SMART mål utifra det. Da vil det også ende opp med å bli SMARTE mål.

Når du har gjennomført disse punktene og satt deg et SMART mål, så er det gjennomføringen som står for tur. Da er det å ha uken planlagt en stor fordel.

2017-06-14 18.52.05
Et mål kan være så mangt. I sommer var et av målene mine at jeg klarte å øke antallet repitisjoner på denne øvelsen med 3 stykker, innen utgangen av august.

2. Planlegge uken din eller familiens uke

Å legge en plan for hvordan du skal gjennomføre uken er en veldig god start. Med planlegging mener jeg å skrive ned middagene for uken, handle inn stort en gang i uken og henge opp middagsplanen godt synlig om det er flere som er involvert. En middagsplan gjør det enklere for deg å forberede middagen dagen før om nødvendig, bruke opp rester og ikke minst gjøre det lettere for deg å ta sunnere valg. Jeg ser selv at de ukene hvor middagen ikke er planlagt for hele uka, så blir det lett at det går skeis og at det blir dårlige løsninger på de travleste dagene. Jeg har skrevet om dette før i dette innlegget som gir deg en god oversikt over hvordan du kan gjennomføre ukeplanlegging. Å planlegge middager og eventuelle matpakker for en lengre periode kan både gi økonomisk gevinst og gjøre en vektnedgang lettere. Har du en hverdag med mye stress kan det også hjelpe deg med å redusere stressnivået og gjøre middagene til en hyggestund fremfor et kaosmåltid preget av stress.

IMG_4644
Å planlegge innkjøp og middager kan bidra til mindre matsvinn og et redusert matbudsjett. Vinn-vinn situasjon med andre ord!

3. Involver andre som står deg nær

Det spiller ingen rolle om det er familie, venner eller kollegaer du ønsker å involvere. Ikke vær redd for å fortelle de om at du har satt deg et mål du skal nå. Kanskje føler du at det er litt skummelt å fortelle det, men det vil jo mest sannsynlig være for at du frykter at du ikke skal nå målet ditt. Det du kan risikere er at du får ekstra støtte, en heiagjeng og ikke minst litt mer press på deg selv for at du skal klare å gjennomføre det målet du har satt deg. Ikke fordi de andre ønsker at du skal gjøre det, men fordi du har satt deg et SMART mål som du Eier. Kanskje vil noen rundt deg også sette seg et mål og bli med deg på veien fordi du inspirerer dem til å gjøre akkurat det. Er målet treningsrelatert er det bestandig lurt å involvere andre og ikke minst bør du prøve å skaffe deg en treningskompis. De har jeg mange av og de er gull verd når motivasjonen til å trene er på bunn.

Jeg håper dette innlegget kan være til inspirasjon for deg når du skal komme igang med målet ditt. Jeg heier på deg hele veien og ønsker deg lykke til!!

2017-06-14 19.21.11
En treningskompis kan være den som får deg til å dra på trening selv om motivasjonen er på bunn. Det kan være forskjellen på å lykkes med målene du har satt deg og å mislykkes. Du kan klare deg fint uten, men trening er gøy når man er flere også. 

Legg igjen en kommentar

