Hjemmelaget MangoChutney

Mangochutney er et tilbehør som jeg tidligere har forbundet med indisk-inspirerte middagsretter, men i det siste har jeg virkelig fått øynene opp for flere muligheter med dette tilbehøret. Her har du oppskrift på min hjemmelagde variant for tiden!Det smaker smaker nydelig som tilbehør til godt krydrede BBQ-retter og ikke minst er det blitt en favoritt som topping på rødbete-burgeren jeg har lagt min elsk på denne våren.

Jeg bruker knappe 15 min på å lage denne herligheten fra start til slutt og det er ikke mange ingrediensene du trenger. Jeg har laget en liten tvist på oppskriften med å tilsette en godt moden nektarin. Om du skal lage denne om vinteren, når tilgangen på nektariner ikke er så bra, så kan du sløyfe nektarinen uten andre endringer på oppskriften.

IMG_9575

Hjemmelaget MangoChutney

1 stk moden mango

1 stk nektarin, godt moden (kan sløyfes)

1 stk rød chilli

1 hvitløksbåt/ fedd

1 cm ingefær (tuppen av en liten tommelfinger)

1 ts sukker eller litt honning

Slik gjør du:

Skjær mangoen i små terninger og ha det over i en liten kasserolle. Sett kasserollen på svak varme og la mangoen koke mens du finhakker chilli, hvitløk og nektarin og blander inn. Tilslutt river du opp ingefær og blander inn sammen med sukkeret. La det hele koke til du får en blank og syltetøylignende konsistens. Tøm over i en skål og den er klar til å nytes. Gjerne server med litt koriander på toppen om du har.

Mangochutney kan serveres når den er varm eller du kan avkjøle den før du serverer den. Det er heller ikke noe problem å lage den dagen før og la den stå i kjøleskapet til du skal bruke den.

IMG_9562

Legg igjen en kommentar

