Byttetips for bedre helse

Jeg har satt meg et mål for juni og håper du er med. Det er enkelt, gratis og tilgjengelig for alle. Målet er som sagt satt for juni, men jeg håper å gjøre det til nye vaner – for hele familien!

I juni skal jeg øke hverdagsaktiviteten min. Jeg vet jeg har tildels høy aktivitet fra før av, men jeg sluntrer litt innimellom på den hverdagsaktiviteten innrømmer jeg. I dag går jeg som regel trappene når jeg har mulighet, jeg går så ofte som mulig til butikken, sykler eller går korte avstander og parkerer lengst mulig unna dit jeg skal (ikke alltid).

Så hva er det jeg ønsker å forbedre tenker du kanskje nå? Er ikke dette bra nok? Jo, det er det helt sikkert for veldig mange, men ikke nødvendigvis for alle. Det kommer jo helt an på hva utgangspunktet ditt er. Er du idag lite aktiv i hverdagen og bruker bilen til det meste eller går minst mulig, ja da vil det jeg gjør per idag være et supert tiltak for å gi deg selv bedre helse. Selv om du trener flere ganger per uke, men har lite hverdagsaktivitet, vil det å innføre disse små endringene utgjøre en forskjell for helsen din. Om du allerede er så aktiv du føler du kan være for å få livet til å gå opp, ja så er det mer enn bra nok.

Har du en stillesittende jobb så er dette med hverdagsaktivitet kanskje ekstra viktig. Da vil det å gå, sykle eller løpe til jobb, om du har muligheten, gjøre deg bedre rustet til en dag sittende på rompa. Om du må ta kollektivtransport kan du gå av en holdeplass eller to før jobb slik at du får bevegd kroppen din litt før du starter arbeidsdagen. Det vil ikke bare gjøre gode ting for helsen din, men også konsentrasjonsevnen og fokuset ditt gjennom arbeidsdagen. Studier viser nemlig at du blir mer effektiv og får økt konsentrasjon om du beveger deg før du starter arbeidet eller skoledagen. Dette gjelder i aller høyeste grad også barn, så la de gå eller sykle til skolen så ofte som mulig.

Vi er ikke skapt for å sitte stille og stillesitting kalles den nye folkehelsesykdommen av mange. Du merker kanskje ikke konsekvensene av det akkurat nå, men etterhvert som alderen kommer snikende kan også ryggproblemer og andre muskel- og skjelettplager komme i større grad om du ikke bruker kroppen din. Risikoen for å utvikle (livsstils-)sykdommer som overvekt, høyt blodtrykk, diabetes type2 og hjerte- og karsykdom øker også om du ikke beveger deg nok i hverdagen.

Så til deg som ikke liker å trene. Hvor kan du legge inn litt ekstra aktivitet hver dag? Forskning viser at kun 30 minutter daglig aktivitet, iform av å gå, vil gjøre kroppen din godt. Du trenger ikke å gå 30 minutter sammenhengende en gang, du kan dele det opp i kortere intervaller. Og du.. ikke tenk på det som trening – tenk på det som bevegelse.

gatilbutikken
Å gå til butikken for å handle er et supert triks for å øke hverdagsaktiviteten

Her er mine byttetips til deg:

  • Ta trappen istedet for heisen
  • Gå i rulletrappen om du ikke finner trapp
  • Gå små omveier, dropp å ta snarveiene hver gang.
  • Gå av bussen/trikken en holdeplass før
  • Parker langt unna inngangen
  • Gå til butikken om du har mulighet
  • La bilen stå på alle turer som er under 2 kilometer
  • Gå en ekstra tur ut med søppelposen eller en ekstra runde for å sjekke posten eller vaskemaskinen. Alle disse små turene vil gjøre en forskjell på lang sikt.
2017-05-22 08.23.41-1
Gjørmete og frisk start på dagen før jobb. Glad jeg har gode klær og dusj tilgjengelig 😉

Til deg som trener og allerede er aktiv, men kanskje ikke så aktiv utenom treningen, hva kan du gjøre? Det ser ut til at det å ha et godt kondisjonsnivå gir deg litt å gå på, du tåler stillesitting bedre. Likevel har du kanskje ikke vondt av å øke hverdagsaktiviteten din, om du sitter mye stille utenom treningen eller bruker bilen mye. Kanskje kan du utfordre deg selv på områder du ikke trener så mye på ellers? Balansetrening, rolig gange om du trener mye med høy intensitet og bevegelighet om du ikke har så mye av det i treningshverdagen din?

Her er mine byttetips til den treningslgade:

  • Kan du sykle/løpe til jobb –  kanskje legge det inn som en av øktene i uka?
  • Alle turer under 4 km utføres ved å gå/sykle/løpe
  • Gå til butikken
  • Sykle/løpe til trening
  • Holde gående møter der det er mulig
  • Få venner og familie i form med å møtes til turer istedet for treff på kafé eller hjemme
  • Leke med barna på trampoline, spille ballspill eller kanskje balansere på line?
IMG_0950
Trening kan også være lek og moro for hele familien. Her er det plankechallenge med god trening for både balanse og styrke til alle 3.

En av mine favorittvideoer om dette emnet er denne. Spørsmålet den stiller deg tilslutt er enkelt; kan du begrense stillesitting og soving til 23,5 time i døgnet?

Så her er mine mål;

  • Jeg skal prøve å sykle eller løpe til jobb og trening hver dag i juni, det er målet for meg.
  • Jeg skal prøve å sykle sammen med guttene til trening og kamp så ofte det lar seg gjøre, dermed vil hverdagsaktiviteten øke for hele familien.

De sier det tar 21 dager å endre en vane, så da tenker jeg juni er måneden for å legge tilrette for de nye vanene som skal vare resten av livet. Er du med?

Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..