Hva er din unnskyldning?

Noen ganger så kan jeg komme opp med tusen unnskyldninger for å bli hjemme fra trening, ta bilen istedet for å sykle til jobb, kjøre til butikken istedet for å gå (selv om det faktisk er kjappere å gå) og for å ta en sjokoladebit istedet for en gulrot når jeg er litt småsulten. Kjenner du deg igjen? Jeg synes dette er så rart, for jeg vet jo hva som er best for meg både når det gjelder trening og kosthold. 

Det kan være mye å gjøre på jobb, mye som skjer i hverdagen med unger som skal på trening og kamper, møter og arrangementer som ligger tett i tett i kalenderen min og jeg tenker at dette kanskje gjelder for deg også? Det er en sånn typisk hverdag. Kanskje føler du også på at det er litt lite tid i hverdagen og valgene du tar blir ofte basert på enkleste utvei, hva som er minst belastende for deg og stressnivået ditt. Eller kanskje du ikke tenker over hva du gjør innimellom, du bare gjør det? Da er vi ihvertfall to om det!

2016-04-26 11.50.54 HDR-2
Å sykle til jobb er ikke bestandig gøy før jeg kommer igang, men jeg har enda tilgode å angre på at jeg har syklet…

Så hva kan man gjøre?

Svaret på det har du nok allerede. Det handler om planlegging og ikke minst om å være «ved bevissthet» når valgene skal taes. Når du skal gjennomføre en plass mellom 2500 – 10.000 valg i løpet av en dag, så sier det seg selv at mange av valgene du tar går på ren vane og automatikk. Da må du sørge for å være tilstede og tenke; «Hei! Hva skjer nå?»

Når du har planlagt en tur på trening eller en runde rundt kvartalet på kvelden, men ender opp med å diskutere med deg selv om hva som er viktigst, TV’n eller å komme seg på trening, da må du sørge for at valget som blir tatt er godt begrunnet og ikke går på automatikk om at TV’n er viktigere akkurat ikveld. Eller, for min del kan det godt være mer interessant å brette klær, vaske gulv eller lese en bok – det er ikke bestandig det er noen slags fornuft i unnskyldningene mine.. for jeg synes det er mye mer gøy med en runde på trening enn med vaskekluten. Likevel kan jeg sitte å diskutere med meg selv om jeg kanskje skal droppe treningen idag.

2015-08-26 20.54.44
Søkkvåt, bløte klær og dugg på kameraet til telefonen. Men, med det bredeste smilet når jeg nærmet meg varm dusj og tørre klær. Det er ikke bestandig været frister til å dra ut, men når du først er ute er ikke været så ille som det ser ut innenifra

Har du planlagt å bevege deg, så gjør det. Fortell deg selv at du drar på trening før du fortsetter å se på TV, du kjører ikke til butikken når du har tid til å gå. Kanskje må du si til deg selv at klærne kan brettes når du kommer hjem fra trening og da kanskje de brettes med enda større glede enn uten den treningsøkten? Når den lille stemmen, som liker at du har det komfortabelt snakker til deg så skal du ikke høre på den. Du må våge å gå ut av den komfortsonen som «treningsfri» noen ganger befinner seg i. Kom deg ut i frisk luft,  du vet det vil gjøre deg mer tilfreds så fort du har passert dørstokken og kjenner på endorfinene hoppe rundt i kroppen av ren, skjær lykke (ihvertfall når økta er over). Gjennomfør den gruppetimen du vet gir deg et smil om munnen når du er ferdig. Ikke fordi du må gjøre det, men fordi du vet hvor godt det gjør deg etterpå og ikke minst fordi du KAN gjøre det, du kan trene.

Noen gode tips på veien

  • Lag avtaler med deg selv og sørg for at du ser på de som bindende avtaler! Legg de gjerne inn på telefonen eller skriv de ned i kalenderen.
  • Legg treningstøyet du skal ha på deg godt synlig, da får du en konstant påminnelse om hva du skal idag.
  • Si at du skal trene «høyt» slik at noen hører deg, da er det litt verre å trekke seg.
  • Skaff deg en treningskompis, slik at det blir enda verre å bryte treningsavtalen.
  • Om du trener på et senter, book deg inn på time så fort den er tilgjengelig. Da krever det litt mer av deg å avlyse treningsøkta.
  • Dra på «treningsdate» med venner istedet for hjemmebesøk, da slår du to fluer i en smell.
  • Om det dukker opp «gode unnskyldninger», sørg for at du er ærlig med deg selv. Er det egentlig «gode» unnskyldninger?
2016-04-04 19.00.33-1
En treningskompis gjør treningen mer moro og ikke minst kan h*n øke sjansen for at du gjennomfører treningsøkten du har planlagt.

Kjenner du at kroppen trenger hvile, at du brygger på noe eller at du ikke er iform så skal du ikke presse deg på trening. Kanskje kan du istedet for intervaller ta en rolig tur eller en time med yoga? Bytte ut styrketreningen med å rusle en tur i nabolaget, gå en tur til butikken eller kanskje en tur i skogen? En sjelden gang er det kanskje sofaen du behøver og da skal du gjøre det, med god samvittighet.

Jeg mener nemlig ikke at du skal ignorere signalene kroppen kommer med, men du skal høre på hva den egentlig sier.. Det er ikke bestandig den forteller deg «sannheten», noen ganger prøver den å «lure deg» litt 😉 Kanskje er det kroppens måte å utfordre deg på? Hvem vet.

Lykke til, jeg heier på deg!

Bente

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..