Proteinpannekaker – fri for pulver

Pannekaker er så absolutt ikke usunt, om man velger å ikke lage røren basert på hvetemel og sukker.Jeg spiser pannekaker ofte og jeg serverer de til frokost, lunsj og kvelds til både meg selv og ungene og ikke minst passer de perfekt i matboksen til både liten og stor.

Jeg vet at mange liker å blande proteinpulver inn i røren sin. Jeg gjør ikke det, da jeg synes det er unødvendig med proteintilskudd for min egen og familien sin del, selv om jeg trener mye. Vi får dekt proteinbehovet via maten i kostholdet vårt og det gjelder nok mange flere enn oss også, så tenk gjerne litt igjennom om det er nødvendig med tilskudd om du bruker det.

Protein er viktig for oss voksne uavhengig om vi trener mye eller ikke, og spesielt for barn da de er i vekst og har økt behov. Man finner proteiner både i vegetabilske kilder som bønner, linser, korn og nøtter og i animalske kilder som fisk, egg, kjøtt og meieriprodukter. Kroppen klarer å utnytte det animalsk proteinet bedre, men det er likevel viktig å ha et variert inntak av de forskjellige proteinkildene.

img_0794

Disse pannekakene inneholder både animalsk og vegetabilsk protein. Det ekstra proteinet kommer fra cottage cheese, styrk melken og chiafrøene (egg og havremel er de som bidrar med mest).

Her er min favorittoppskrift på proteinpannekaker:

2 dl havremel (om du ikke har havremel kan du bruke 1 dl havregryn og 1 dl grovt mel, eller kjøre 2 dl havregryn i blenderen til det er blitt finmalt)

2 egg

1 dl styrk melk (vanlig melk funker veldig bra om du ikke har Styrk melk)

2 ss cottage cheese

1 ts bakepulver

1 ts chiafrø (kan sløyfes)

1 liten klype salt (kan sløyfes)

Pisk ingrediensene godt sammen til en flytende, tykk masse. La stå å svelle litt om du har tid, hvis ikke går det greit å steke de med det samme også. Varm stekepannen og fordel ca 1/2 øse (eller 1-2 spiseskjeer) med røre i pannen og stek i et par minutter på hver side.

Prøv det gjerne frem med litt forskjellige varianter av pålegg, de smaker utrolig godt både med kjøtt og/eller ost på, syltetøy er også godt – men ikke vær redd for å prøve noe nytt.

Lykke til!

img_0798

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..