6 tips til å holde aktivitetsnivået oppe i førjulsstresset

Nå for tiden er det vel flere enn meg som kjenner at dagene blir kortere og gjøremålene flere. Med mye sosialt samvær, som er veldig bra, men lite tid til overs er det lett at treningen er det som ryker først når noe må ofres.

Er det nødvendig å droppe treningen for at du skal klare deg gjennom denne tiden med vettet i behold, så er det faktisk helt greit. Det finnes nemlig mange måter å holde energiforbruket oppe på uten «å trene». Selv om jeg er ganske sikker på at de fleste av oss klarer å presse inn tid til en runde med intervaller eller en kjapp og effektiv styrketime, så handler det jo om prioritering. For noen er det ikke viktig å prioritere trening, og sånn er det bare. Da er det desto viktigere å holde aktivitetsnivået oppe.

Det er ikke så veldig mye som skal til for at du skal få positive helseeffekter av treningen din. Helsedirektoratet anbefaler at voksne er i fysisk aktivitet, med moderat intensitet, 150 min hver uke. Og dette kan brytes opp i 10 minutters økter gjennom uken. Det vil si at du 15 ganger per uke skal gjøre en aktivitet som gir deg litt høyere puls og litt tyngre pust. Om du deler dette opp per dag vil det si 10 minutters aktivitet 2-3 ganger om dagen. De anbefaler også at du trener ukentlig for å øke styrken din, men om vi nå snakker om perioden frem til jul og alternativet er å trene eller ikke trene, skal man være godt fornøyd med den aktiviteten man får lagt inn i adventstiden. Om du velger å kjøre aktivitet med høy intensitet vil du halvere denne tiden og slippe unna med 75 minutter per uke. Så to runder med intervaller og du er i mål!

Her er mine 6 tips:

1. Unngå kjøpesenterfellen

Er man på kjøpesenter så er det meste lagt opp til at du skal bruke minst mulig energi på å komme deg rundt i senteret. Gjør motsatt! Gå rulletrappene og rullebåndene om du ikke finner de ordinære trappene og parker lengst mulig unna inngangen du skal bruke. Det beste er om du har mulighet til å bruke sentrum og butikkene der istedet. Da vil du nok klare å samle flere skritt på handleturen enn om du bruker kjøpesentrene.

2. Transport til jobb eller skole

Her kan du være kreativ! Kjører du til jobb gjelder samme som over, parker lengst mulig unna jobben og gå det ekstra stykket. Reis litt tidligere på jobb og gå en kjapp runde rundt kvartalet før du går inn. Reiser du kollektivt vil det å gå av en holdeplass eller to før gi deg en god tur til jobben. Har du mulighet til å gå ene veien (eller begge) så prøv det. Frisk luft gjør underverker for hvordan kroppen føler seg!

3. Vær sosial på trening eller ute

Møt venner ute og legg inn tid til en aktivitet sammen. Gå til en hytte i marka som serverer middag og spis der istedenfor en restaurant i sentrum.  Ta med termos og sitteunderlag og gå en tur, kanskje til et fint utkikkssted. Nyt utsikten og tiden sammen. Jeg vil tro at venninnen eller kameraten din også vil sette pris på dette.  Kanskje dere kan ha en treningsdate og kose dere med en kopp kaffe eller te etter trening. Det gjør jeg med mine venninner og det er kjemepehyggelig! Er ikke bestandig treningseffekten er på topp, men stemningen er upåklagelig 🙂

2016-01-07 21.18.47

 

4. Tren hjemme

Lek med ungene på stuegulvet eller kjør en runde med styrkeøvelser på gulvet hjemme. Det finnes mange gode øvelser som kan utføres hjemme og det er ingen sak å få opp pulsen på en slik økt. Bruker du å gå på gruppetimer så er jeg helt sikker på at du allerede vet om flere øvelser som vil sette fart på blodpumpa. Sett sammen en 3-5 øvelser og kjør 10 repetisjoner av hver, gjenta 4 runder eller så mange du klarer. 1-2 minutter pause mellom hver runde. Gode øvelser her kan være; knebøy, spensthopp, armhevinger, utfall bak og gående utfall.

img_7765

5. Gå til butikken, la bilen stå mest mulig!

Dette er noe jeg har snakket om før og som jeg aldri kan få sagt nok ganger. Hiv en sekk på ryggen og ta storhandelen til fots. Når sekken er tung nok går pulsen opp! Når du skal ha kun noen varer er det enda mindre grunn til å kjøre til butikken, gjør det til en vane å gå.

gatilbutikken

6. Snømåking

Ikke undervurder snømåkingens treningseffekt. Selv med snøfreser kan dette være en tung aktivitet. For oss som bor nord i landet er dette ihvertfall en god aktivitet. Har du liten gårdsplass må du gjerne tilby deg å hjelpe en eldre nabo også, men la de gjerne være med om de har mulighet – det er godt for helsa deres også 😉 Har du ikke snø å måke? Vel, da har du jo ekstra tid til en av de andre punktene jeg har nevnt..

Hverdagsaktiviteter er undervurdert og mange tenker sikkert at det ikke utgjør noen stor forskjell. Tatt i betraktning at mange av oss bruker mer tid foran skjerm nå enn tidligere, kjører bil selv på korte turer hvor vi egentlig kan gå og sitter mye på jobb eller skole, så er det liten tvil om at aktivitetsnivået til mange av oss er langt under der det bør være. Vær smart og gjør noe med det nå, så kommer du til å merke effekten ganske raskt.

Og ikke glem at litt er mye bedre enn ingenting!

Lykke til med førjulsstiden!

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..