Hvordan overleve julebordsesongen? Mine 5 beste tips

Det er ikke å legge skjul på at tiden fremover for mange vil være preget av fest og andre sosiale tilstelninger hele veien frem til jul. Som kjent medfører dette ofte enda mer stillesitting og høyere energiinntak enn vi har til vanlig. Er du en av de som sliter med å holde vekta kan det være lurt å vite om et par triks før kickoff, gjelder kanskje for deg som ikke sliter også 😉 

Julemat er som regel mat med høyt innhold av fett og det inntas som regel med alkohol til. Dette gir et stort energiinntak og når måltidet avrundes med noen gode kaker, som er rene energibomben pakket med sukker og fett, er det lett at energiinntaket ditt går i pluss!

Det er jo ikke et problem om vi snakker om en kveld i løpet av de neste to månedene, men for veldig mange består de to neste månedene i festligheter hver helg og ofte både fredag og lørdag frem til jul. Summen av dette gjør at man vil få et ganske høyt energioverskudd om man forsyner seg av alt man kan på julebordsbufféen og har man mer enn ett  julebord vil man kanskje merke at buksa strammer litt ekstra når man kommer mot slutten av desember. Det vil skyldes en ubalanse i energiinntaket og energiforbruket som jeg har forklart litt mer om i dette innlegget.

Her er noen av mine enkle triks for å holde energiinntaket nede i høysesongen for festligheter, men tipsene kan trygt brukes året rundt for alle anledninger om du trenger det.

1. Husk tallerkenmodellen ved buffé

Alltid forsyn deg rikelig av grønnsakene som finnes om det er mulighet for det, helst er det de som skal på tallerkenen først. Fyll halvparten av fatet ditt med grønt så har du kommet langt. Blir du servert ved bordet vil porsjonene være tilpasset på en annen måte og du får derfor (som regel) et mer passelig porsjonert måltid, samtdig som man unngår fri flyt på matinntaket.

img_1858

2. Hold deg til porsjonstørrelse – vær tilstede

Det er lett å overspise når man er i festlige lag. Mye kan kanskje skyldes at man er i en trivelig setting hvor man flytter fokus over på noe helt annet enn det å spise og kjenne på om man er mett eller ikke. Det kan også skyldes at det nytes en del alkohol før og under måltidet og dermed forsvinner kontrollen på hva som skjer.

Kjenn på smakene, nyt maten og vær tilstede. Ikke minst, ta deg litt tid når du spiser og kjenn etter om du er mett før du forsyner deg en gang til. Si nei til mer mat om du kjenner på at du er mett. Ikke la andre «tvinge deg» til å spise mer, noe som ofte skjer – utrolig nok. Si klart og tydelig «NEI, takk!» om du er mett. Er du vertskap for en middag, ha vett nok til å respektere et nei når du får et. Jeg møter alt for ofte mennesker som spiser mer grunnet dårlig samvittighet til vertskapet eller familie og venner rundt bordet. Selv om de andre mener at du bør spise mer enn det du gjør, er det du som tilslutt bestemmer, men det krever litt for noen å si nei. Både barn, unge og voksne klarer å kjenne på metthetsfølelsen selv, så igjen; ha respekt for et nei.

 

3. Alt med måte

Du trenger ikke mange restriksjoner om du er god til å fortelle deg selv at det holder med én smak av det som blir servert. Noen føler på at de hele tiden må nekte seg selv det de mener er matgleder, iform av desserter og lignende, men hva med å tenke litt annerledes? Jeg tenker heller at du kan si til deg selv at et stykke er nok, du trenger ikke å overspise av middagen eller desserten. Det er greit med et stykke og det skal du nyte med god samvittighet, selv om det er sukker, fett og masse energi i det du spiser. Prøv å unngå restriksjoner i kostholdet ditt,  også når du er på fest, men heller tenk på hvor stor mengde du spiser, det er av større betydning i det lange løp.

img_1127

 

4. Alltid ha vann tilgjengelig

Sørg for at du drikker et par glass vann innimellom hvert glass alkohol. Dette kan gi økt metthetsfølelse og det reduserer risikoen for at du drikker deg overstadig beruset. Julemat har ofte et høyt innhold av salt og om man i tillegg drikker mye alkohol kan dette ha en uheldig effekt på kroppen. Sørg derfor for å fylle på med vann gjennom hele kvelden. Du angrer ikke på det dagen derpå 😉

5. Dans, beveg deg og gå mest mulig

Dans og ha det gøy, rør deg mest mulig gjennom kvelden. Bevegelse krever at man bruker energi og det kan også være godt for kroppen å røre på seg om man har sittet stille ved et bord i en lengre periode. Å ta på seg et par gode sko og ta beina fatt på veien hjem er ikke dumt. Om du finner noen å gå sammen med kan det være et godt alternativ til taxikø og lang ventetid. Om du bor for langt unna til at det er mulig å gå, vil det kanskje være en mulighet med nattbuss? Da kan du jo velge å gå av en holdeplass før, eller etter, og gå det siste stykket på vei hjem.

new-years-eve-champagne-party-happy-new-year-picjumbo-com.jpg

 

Lykke til på veien frem til jul og kos deg masse på julebord eller andre sosiale sammenkomster. Gled deg over å være med venner og sørg for at du ikke føler du ofrer noe bare fordi du tenker litt smart om matinntaket ditt.

Ønsker du flere råd og tips, eller kanskje oppfølging av kostholdet, ditt så ta kontakt på post@nutritus.no eller send meg en melding via facebook/nutritus

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..