Når sukker blir til gift..

De siste årene har kostholdsdebatten her til lands spriket i flere retninger. Utsagn som «sukker er gift» er en strofe man ikke hever øyenbrynene over lengre, det er blitt et utsagn som man er vant til å høre. Og sukker er ikke bra for deg i store mengder, det tror jeg vi alle er enige om og vet, men det er langt derifra til å kalle det for gift.

For hva skjer med tankene dine når noen sier at sukkker er gift. Hva skjer med et lite barn når han eller hun får høre at sukker er gift og så ser moren strø sukker på jordbæra? Det er kanskje å sette det på spissen, men gift er det jo ingen som vil gi til andre uten å ville dem noe vondt. Ved å bruke slike utsagn skaper man angst, kostholdsangst, og redsel for mat.

«Gift, etter alminnelig språkbruk stoff som i små mengder, fra brøkdeler av milligram til noen gram, virker kjemisk skadelig eller drepende på levende organismer. Det finnes imidlertid ingen klar definisjon av begrepet gift. Heller ikke kjennes noen absolutte gifter, dvs. slike som er giftige hvor liten dosen enn er. Adrenalin og stryknin, som i egnede, små doser anvendes som legemidler, blir gift når de tas inn i større doser. Koksalt, tatt inn i store mengder, over 300 g i døgnet, kan virke drepende, og rent vann, som bringes inn i blodbanen i tilstrekkelig mengde, virker skadelig, uten at koksalt og vann derfor kalles gifter. Visse stoffer, f.eks. adrenalin og slangegift, er virksomme eller giftige bare når de kommer inn i blodet…»

-store norske leksikon, august 2016

Sukker bør ikke inntas i store mengder og man bør redusere mengden sukker i kostholdet, mange av oss trenger en kraftig reduksjon. Dette kan gjøres ved at man bytter ut brusen eller safta med å drikke vann istedet. Bruker man mye av søte produkter kan man føle at man aldri får nok søtt. Ved å bytte ut sukkerholdige drikker med vann, som man gjerne kan smaksette med bær, urter, sitron, lime eller annen frukt, kan man oppleve å få et redusert søtbehov og det vil helt sikkert være en stor bidragsyter til å kutte ned på kaloriene man inntar også. Når man drikker kalorier opplever man ikke samme metthetsfølelse som ved inntak av fast føde og risikoen for å innta for mye kalorier via væske vil derfor være tilstede. Det samme gjelder også godterier. Sjokolade, smågodt og iskrem er kilder til mye raffinert sukker og mettet fett og bør derfor ikke inntas i større mengder. Ikke fordi det er giftig, men fordi det ikke er en bra kombinasjon for deg og helsen din. Disse produktene øker nemlig risikoen din for å utvikle livsstilsykdommer og overvekt. Men om du spiser en is eller en sjokolade i ny og ne, så er ikke det farlig for deg. Det handler om balanse, det handler om å ha plass til å leve og nyte og det handler om et kosthold uten for mange restriksjoner.

Å kalle sukker for gift er drøyt! Men å si at en reduksjon i sukkerinntaket er nødvendig det er innafor, for de aller fleste av oss får i oss for mye sukker gjennom kostholdet vårt. Tenk over hvor dine sukkerkilder er. Bruker du sukker når du drikker kaffe eller te, i havregrøten eller på bærene du spiser? Har du prøvd å drikke en kopp te uten sukker eller prøvd å spise bringebærene eller jordbærene slik de er? For mange er det å bruke sukker en vane, noe man ikke tenker over at man gjør. Om du tar utfordringen og prøver deg på å spise bær og havregrøt eller drikke kaffe- eller tekoppen din uten sukker de neste to ukene, så er det ikke sikkert du føler for å putte sukker i den lengre. Bruk bær og frukt som smaksettere eller nøtter og frø, det er jo så godt og gir deg så mye bra! Du er herved utfordret 😉

hagejordbær

Man kan bruke så mange andre alternativer til sukker som funker minst like bra på smak, om ikke bedre. Både eple og banan er med på å bidra til en søt og god smak på maten. Eple er godt i blant annet vaffelrøren som et alternativ til søtning med sukker og en godt moden banan kan brukes i pannekakerøre og annen bakst for å sette en søt smak. I oppskrifter kan man ofte redusere mengden sukker til 1/10 del uten at det går utover smaken på produktet.

IMG_1108

Honning blir av mange sett på som et bedre alternativ enn sukker, men det er også en form for sukker. Å bytte ut sukker med honning i tekoppen vil ikke gi deg en magisk helseeffekt, du stimulerer fortsatt søtbehovet. Da kanskje du heller skal bytte ut teposen du bruker med en urtete som smaker annerledes og gjør at du slipper å søte teen?

2015-04-14 21.37.37-1

Uansett hva du velger å spise eller drikke så er det ditt valg og ditt liv. Å tro at et næringsstoff eller en matvare vil gi deg en «supermateffekt» er til dags dato ikke godt nok dokumentert til at vi kan gå ut å si akkurat det, heller ikke at sukker er gift – men det er ikke bra for deg i for store mengder.

Klar for å kutte ned på sukkeret?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..