Smoothie + ispinne = sant

Jeg elsker at sola skinner om dagen, men ikke at matlysten forsvinner etterhvert som varmen stiger. Å ha god matlyst, slik at man får spist nok mat, er viktig når man trener og er mye fysisk aktiv. De dagene jeg ikke spiser nok, merker jeg godt at jeg har mindre energi på trening den dagen, man trenger ikke være toppidrettsutøver for å føle på det. Ligger jeg derimot rett ut på en solseng merkes det kanskje ikke før utpå kvelden. Da blir jeg veldig lett irritert med kort lunte og lite gøy å ha med å gjøre for de rundt meg. Kanskje flere som kjenner seg igjen her?

Det er derfor viktig  å ha noe som er lett å spise selv om du kanskje ikke har lyst på mat og da er det genialt med smoothie-is. Jeg har delt en av mine favorittoppskrifter med dere fra før og den holder fortsatt stand, men denne varianten ligger på en klar andre plass og er på vei til å snike seg opp på toppen av pallen. Det er veldig kjekt å finne noen gode alternativ til mellommåltid, slik at du kan få påfyll av gode næringsstoffer. Cottage cheese, litt vaniljeyoghurt, banan og bringebær har vært en helårsfavoritt som mellommåltid (eller lunch) lenge hos meg og denne er rett og slett laget av akkurat de ingrediensene, men som en smoothie-is istedet for å bli servert i en skål. Her finner du både protein, karbohydrater, fett og antioksidanter, vitaminer og mineraler. Et perfekt mellommåltid spør du meg og ikke minst så metter den veldig godt!

proteinismcc

Jeg hentet inspirasjon til oppskriften fra nettstedet til Melk.no. De har lagt ut noen gode oppskrifter på ispinner på siden sin, du finner de her 🙂 Kanskje du også kan finne inspirasjon til egne smaker eller gode oppskrifter på ispinner som du lett kan lage selv. Noen av de kan spises hver dag med god samvittighet, mens andre er mer i kategorien lørdagsgodt.

Det du trenger bortsett fra ingrediensene er en stavmikser eller blender, ispinner (om det ikke er med ispinneformen) og iskremformer. Disse finner du blant annet på Ikea, hobbybutikker og diverse lekebutikker. Disse formene er også perfekte til å lage saft-is til barna 😉

Rosa smoothie-is med vanilje- og bringebærsmak

1 dl Cottage Cheese

1 dl vaniljeyoghurt

ca 0,5 dl ekstra lettmelk (men her kan du også bruke styrk melken som er rik på protein)

0,5 godt moden banan

2 never med friske (eller frosne) bringebær

Litt saft fra en lime

Kjør alle ingrediensene, untatt limesaften, sammen i en blender eller en stavmikser til du får en glatt blanding. Smak til med litt limesaft, ca 1-2 ts. Hell over i iskremformene og sett i fryseren. Så må du smøre deg med tålmodighet et par timer før du kan nyte et godt, sunt og næringsrikt mellommåltid eller snacks om du vil det 😛

Når du bruker Cottage Cheese kan du føle at blandingen blir litt kornete, om du foretrekker en helt glatt blanding erstatter du Cottage Cheese med Kesam eller Skyr istedet.  

Lykke til og håper det smaker!

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..