En «sunn» og kald fristelse på varme sommerdager

Jeg er egentlig ikke så fan av å «sunnifisere» matvarer, for ingenting er egentlig sunt om man spiser for mye av det og kostholdet blir ensidig. Jeg tror på balanse og jeg tror på variasjon – men, jeg er også helt hekta på iskrem om sommeren, spesielt når temperaturen på gradestokken kryper oppover og sola skinner i ansiktet. Jeg prøver derimot å holde meg til èn iskrem, selv om jeg godt kunne spist fire! Da er det godt å ha noen gode alternativ på lager, for når lysten på noe kaldt og godt melder seg igjen er det kjekt med noe som gir litt mer nyttig til kroppen enn iskrem. For iskrem (og ispinner) inneholder mye mettet fett og sukker, men lite av god næring som kroppen vår trenger og da tenker jeg spesielt på små barn som er i vekst og trenger god næring for å sikre en god vekst og utvikling av kroppen sin.

Smoothie-is ble en favoritt for flere år siden blant barna mine. Smoothie-is er rett og slett en smoothieblanding som tømmes over i isformer (og så setter jeg en pinne ned i formen). Den er knallgod og er en lettvint måte å bruke opp all smoothien jeg lager, da jeg alltid lager store porsjoner når jeg først er igang.  En slik is vil også gi et redusert inntak av mettet fett, økt inntak av proteiner, vitaminer og mineraler sammenlignet med en ordinær (eller tradisjonell om du vil) iskrem. Og den kan gjerne brukes som et mellommåltid!

I de siste årene har jeg kjørt en liten tvist på denne isen ved å benytte mager Kesam og frosne eller friske bær, og kun det. Sommerens oppskrift nummer en og to (hittil) har blitt spist jevnlig selv om temperaturen ikke har vært noe å rope hurra for, trøndersommeren lar nemlig vente på seg som vanlig.

Her er oppskriften på den foreløpig soleklare favoritten; mango-bananis ❤ En kilde til protein, vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Bilde 14.06.2016, 23.12.57

MANGOBANAN DRØMMEIS

1/2 boks lett kesam eller skyr

1 godt moden mango

1/2 godt moden banan

Kjøres i stavmikser til du får en jevn, flytende konsistens og tømmes over i en egnet form eller et glass som tåler å fryses, event ispinneformer. Husk å sette oppi pinne om du ønsker det. Settes i fryseren i ca 1 time til du får ønsket konsistens.

Om du ønsker å lage en hurtigversjon, bruk frossen frukt. Da trenger den ikke å gå i fryseren før den spises. Jeg bruker å strø over litt revet kokos eller sjokolade rett før servering. En annen variant jeg bruker er å pynte med friske bær eller tømme over rørte bringebær eller jordbær som en saus på toppen (kan også være lun saus). Det smaker helt fantastisk!

Lykke til!

 

Én kommentar Legg til din

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..