Måltidsbar

På dager hvor jeg er mye i aktivitet eller har det travelt, er det kjekt med et lite måltid som er lett tilgjengelig, enkelt å spise og ikke minst smaker godt. Du har kanskje selv vært i en situasjon der turen ble litt lengre enn planlagt eller møtet ditt varte lengre enn det du trodde? Da er det ikke bestandig et eple eller en gulrot er nok til å mette sulten. Løsningen kan være yoghurt eller kesam, men det smaker jo ikke like godt når det har blitt varmt og er heller ikke like enkelt å spise om man sitter på bussen eller beveger seg til fots. Måltidsbarer, eller granolabrer, er en god løsning i slike tilfeller. De er mettende, smaker godt og gir deg god energi som varer litt.

måltidsbarsjoko

På butikkene er utvalget stort og det er mange tilbydere på markedet, men det er jo litt stas å lage sin egen. Ihvertfall når det er så enkelt og koster så lite sammenlignet med de du kjøper i butikken. En annen fordel med hjemmelagde barer er at du kan lage den med dine favorittsmaker!

Jeg har to typer barer som jeg bruker å lage, en med litt mer fett som vil være mer mettende og fungerer godt som et lite mellommåltid. Den andre med mindre fett og mer karbohydrater for raskere energi og er fin å bruke før trening om det er lenge siden du har spist, oppskriften på den finner du her. Begge kan puttes i matpakken til ungene, både på barnehage, skole eller på tur.

måltidsbar med peanøttsmør

3 dl 4-korn eller annen frokostblanding

2 spiseskjeer peanøttsmør

1 spiseskje honning

2 egg

ca 40 gram mørk sjokolade

Sett ovnen på 170 grader

Rør alle ingrediensene, unntatt sjokoladen, godt sammen i en bakebolle

Gjør klar en stekeplate med bakepapir.

Ta opp ca en spiseskje av blandingen og legg på stekeplaten. Form den med en smørkniv/ kakespade (eller noe annet du vil foretrekke) til en rektangulær form.

Når alle stykkene er ferdig lagt opp, sett stekeplaten inn i ovnen og stek i ca 20 minutter eller til de er lett gyldne.

Imens de steker kan du smelte sjokoladen i et vannbad. Når barene kommer ut av ovnen bruker du en spiseskje til å fordele sjokoladen over måltidsbarene. Sett i fryseren (eller kjøleskapet) og vent til sjokoladen har stivnet.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..