Ny start

den

Har du bestemt deg? Fra 1. januar (eller kanskje du venter til mandag 4.januar) så starter ditt nye liv hvor du skal bli ditt nye jeg? Hverdagsmaten skal bli sunnere og godteri spises kun på lørdager. Nå skal du melde deg inn på et treningssenter, kanskje endelig benytte deg av treningskortet ditt eller du ønsker kanskje å komme deg mer ut i naturen og frisk luft?

Så bra!!! Ingenting gjør meg mer glad enn å høre at det er dette du ønsker deg og at du er villig til å gjennomføre en livsstilsendring. Jeg ønsker deg alt godt og mine beste tips er sikkert noe du har hørt før 🙂

  • SETT DEG MÅL                                                                                                          Det spiller ingen rolle om det er vektnedgang, bedre fysisk form eller mer overskudd i hverdagen som er målet. Det er bestandig lurt å ha et mål å strekke seg mot. Målet ditt kan være det lille sparket du trenger når det blåser og regner på tvers utenfor vinduene og du ikke har lyst til å gå tur. Når godstolen roper til deg etter en lang dag på jobb og favorittprogrammet er på TV og du egentlig skal være på treningssenteret kl 20. Det er da du trenger målet ditt for å minne deg på hva du ønsker å oppnå og på den måten finne motivasjonen til å gjennomføre det du har bestemt deg for, selv om det er det siste du har lyst til akkurat der og da. For det kommer dager og kvelder hvor det frister lite å dra på trening og hvor alt annet høres mer gøy ut. Det er ikke bestandig lett og lystbetont. Noen ganger må man bare lukke øynene, bite tennene sammen og gjøre det. Ha målet ditt klart for deg og gjerne et hovedmål og noen delmål om du får til å sette opp det også. Hvordan setter du deg mål? Det skal være et spesifikt mål og husk at målet bør være litt «hårete», slik at du har noe å strekke deg etter, men likevel realistisk. Veien dit må være gjennomførbar for at du faktisk skal klare å komme dit og ikke minst må det være noe som du virkelig ønsker at skal skje. Sett en dato på når du skal være der, når du skal ha nådd toppen. Da har du et mål som er godt definert og kan hjelpe deg og motivere deg på veien dit.2015-10-17_06.54.41[1]
  • IKKE GJØR ALT PÅ EN GANG                                                                              Så fristende som det nå engang er så prøv å ikke ta hele trappen i et jafs, men ta et steg om gangen. For noen så går det helt greit å snu alt på hodet og starte med alt nytt, men ikke for alle. Har du familie så ta hensyn til at kostholdet ditt bør være godt nok for alle. Prøv å ikke ende opp med at du lager din egen mat mens resten av familien spiser sin. Et sunt og godt kosthold kan spises av alle, også barn 🙂 . Søk hjelp fra fagpersoner om du ønsker å endre kostholdet ditt og er usikker på hva du skal gjøre, ikke hvem som helst. Og husk at det finnes ingen magisk vidunderkur som gjør deg slank og veltrent på kort tid. Det krever en innsats fra deg iform av smarte valg i kostholdet og at du trener regelmessig. Høres det for godt ut til å være sant, så er det nok det. Er du lite aktiv fra før kan det være nok å starte med å gå en tur i nabolaget eller i marka. Beveg deg mer enn du har gjort så vil du merke framgang snart. Ønsker du å trene på treningssenter så benytt deg av de som jobber der. Det er ikke sikkert dine venners treningsprogram er den beste løsningen for deg, så få deg et treningsprogram som er tilpasset deg og ditt behov. 2015-11-08_10.19.33[1]
  • TRO PÅ DEG SELV OG DET DU GJØR                                                                Om du ikke tror på det du gjør så blir alt mye vanskeligere. Sørg for at det du holder på med passer for deg. Kjenn at magefølelsen er god. Du spiser mat som passer deg og ditt liv, du trener slik du ønsker. Det er ikke slik at alle passer til å trene på et treningssenter, noen trives best ute og da skal man gjøre det. Andre trives ikke ute og finner stadig unnskyldninger for å ikke gjennomføre, da er kanskje et treningssenter mer passende. Om kostholdet ditt føles som et hav av restriksjoner, gjør noe med det. Det skal ikke være sånn at du føler at du fornekter deg noe til enhver tid. Samtidig så er det ikke tilfelle at du kan spise godteri og kaloririke matvarer daglig om du ønsker å redusere vekten. Finn en balanse i kostholdet og livet ditt, det kan du nemlig leve med lenge.                                                                   Lykke til!! Jeg heier på deg 🙂
  • 2015-11-16_21.05.33[1]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s