Julemat og vektøkning

Er du en av dem som gruer seg til jula og alle selskapene som følger med feiringen? Vel, ikke selskapene i seg selv da, men julematen.. og ikke minst alle kakene som tilbys over alt hvor du kommer? Vel, senk skuldrene og stress ned!

Jula skal være en tid hvor man skaper gode minner og bruker tid med familie og venner. Ikke en tid med restriksjoner på hva man skal og ikke skal spise eller hvor mye eller hvor lite man skal spise.

Hele desember er for mange en måned med mye stress iform av eksamener, avslutning av aktiviteter for barna, stress på jobb og kanskje litt ekstra sammenkomster med venner eller familie. Kanskje akkurat det er grunnen til at det er så utrolig godt å slappe av når jula endelig kommer.

IMG_3023

Og det er helt greit! Man skal slappe av og nyte tid med familien, kanskje se en ekstra film med barna og ta livet med ro. Men, å slappe av, tilbringe tid sammen og nyte fritiden er ikke det samme som å sitte stille i en sofa eller rundt matbordet hele tiden.

Det er kanskje akkurat det som er problemet nå i jula. Vi sitter så mye i ro! I førjulstida blir hverdagsaktivitet og trening ofte satt litt til side for å få tid til alt som skal gjøres. Man kjører til butikken, skolen og jobb for å rekke over alt man skal gjøre og når jula kommer dropper man kanskje treningsøkta for å slappe av.

Uansett om du er bekymret for å legge på deg eller ikke, sørg for å holde kroppen din igang. Vi er satt sammen av et helt fantastisk materiale, men det må vedlikeholdes og det må holdes i bevegelse. Så gå deg en tur ut i marka med ungene, ta en rolig tur med kjæresten eller lek med ungene inne eller ute. Det spiller ingen rolle så lenge man ikke blir sittende i sofaen hele dagen! Husk at litt alltid er bedre enn ingenting 🙂

Ved vektøkning så er det en ubalanse over tid i det vi kaller energibalansen. Energibalansen er forholdet mellom hva som blir spist, altså energiinntaket, og hva kroppen trenger for å fungere og forbruker ved å være i aktivitet som er energiforbruket. Er energiinntaket ditt større enn energiforbruket over tid så vil det resultere i en vektøkning. Ved aktivitet vil man, i tillegg til å oppnå mange helsemessige fordeler, også forbruke mer energi og dermed forsvare et større energiinntak. Så derfor må du ikke glemme å bevege deg i romjulen. Vær aktiv!

2015-02-21 14.24.09

For det er denne kombinasjonen av en kraftig reduksjon i aktivitetsnivået og at man spiser mat som inneholder mye mer energi enn man trenger som er uheldig. En julekake lages av blant annet smør og sukker som inneholder masse energi og det er derfor ikke mange kakene som skal til før du overskrider det faktiske behovet ditt fordi julekakene som regel kommer på toppen av de andre måltidene, som også har en tendens til å være mer energirike i jula enn ellers.

Det er nemlig helt ok å spise en pepperkake eller to, en ribbemiddag er også helt ok. Med enkle triks kan du nemlig spise litt smartere uten å føle at du ofrer noe. Fyll tallerkenen din med litt ekstra grønnsaker og litt mindre saus, spis deg litt mett framfor stappmett. Alltid drikk vann sammen med alkohol og helst mest vann og litt alkohol. Ta en eller to kaker og ikke ti. Det er ikke nødvendig å spise masse av alt fordi det er jul.

Jeg er av den oppfatning at man ikke trenger restriksjoner på hva man skal spise, men det skal ikke være fri flyt. Å smake er ikke ensbetydende med å fråtse.

Så vis moderasjon og vær aktiv gjennom hele jula, så skal du se at når januar kommer så er du fit for fight!!

2 kommentarer Legg til din

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..