Hjemmelaget syltetøy

Lyst på noe søtt på brødskiva innimellom? Det har jeg og sjelden er det noe som slår en (hjemmelaget) brødskive med syltetøy og en kopp iskald melk til. Det finnes nok like mange veier til godt syltetøy som det finnes veier til Rom, men her er ihvertfall min framgangsmåte – uten at jeg sier den er den eneste eller den beste for deg 🙂

Jeg liker ikke å bruke syltetøyet fra butikken av den enkle grunn at jeg liker syltetøy med masse bær og lite sukker. Det er stort sett det motsatte av det de har på butikken. Myndighetene anbefaler oss å redusere forbruket av hvitt sukker og her er et produkt som i de fleste tilfeller inneholder en stor andel. Når ingredienslisten starter med sukker som første ingrediens og man ser det er lite bær i glasset så frister det meg ikke veldig.. Ihvertfall ikke når jeg vet hvor fort jeg kan lage det opp selv hjemme og i tillegg vil det være både en bedre variant og ha kraftig redusert sukkermengde!

I sesongen så lager jeg syltetøy av friske og helst lokale bær. Jeg kjøper inn frysepulver og følger framgangsmåten på baksiden av posen, BORTSETT FRA når det kommer til hvor mye sukker og pulver man skal tilsette. Jeg bruker kanskje 1/3 av posen på 1,5 kg bær og om bærene jeg har kjøpt er veldig søte reduserer jeg sukkermengden til 1-2 SS pr. 1,5 kg bær. Er de ikke fullt så søte øker jeg kanskje til 2-4 SS. Jeg har enda ikke opplevd å ha behov for å bruke mer enn 40g sukker på 1 kg bær, det vil tilsvare ca 4% sukker pr kg. Da er det plutselig ikke fullt så «ille» med syltetøy på brødskiva lengre.

Husk; jo mindre sukker jo bedre!

Utenfor sesongen rører jeg som regel frosne bær. Jeg tømmer de frosne bærene over i en beholder og lar de tine seg i kjøleskapet over natten. Da trenger jeg bare å hive de i en kjele og la de få et oppkok (med litt sukker blandet i mot slutten) før jeg kjører de i en blender eller en stavmikser.

Om du ønsker å lage opp syltetøy uten frysepulver må du kanskje øke sukkermengden litt, for å få syltetøyet stivt og husk at holdbarheten vil synke ved oppbevaring etterpå.

Jeg har også laget syltetøy med sukrin ved et par anledninger, men jeg brukte nok litt for mye da jeg kjente på en liten bismak av syltetøyet – så da gikk jeg tilbake til sukker 😛 Man tuller ikke med syltetøyet mitt altså! Haha!!

Om du er ute etter en livsstilsendring eller en vektreduksjon er det viktig at du husker på at alt er med måte. Spiser man syltetøy til hvert måltid og hver dag, vil man få i seg en større andel hvitt sukker enn anbefalt. 

Har du en annen måte å gjøre det på? Del gjerne!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..