Redusere Mengden Kjøtt i Kostholdet

Er kjøtt noe av det beste du vet og står det kanskje på middagsbordet nesten hver dag?

Her kommer noen enkle tips til hvordan du kan ‘spe ut’ kjøttet og på denne måten redusere kjøttforbruket ditt.

Jeg vil jo selvfølgelig anbefale deg å redusere antallet middager med kjøtt som hovedingrediens i løpet av en uke. Stort inntak av kjøtt og kjøttprodukter blir forbundet med økt risiko for flere typer kreft, diabetes2 og hjerte-kar sykdommer. Helsedirektoratet anbefaler i sine kostråd at man reduserer mengden kjøtt i kostholdet og at man forsøker å velge magre typer de gangene man skal spise kjøtt.

Med å spe ut kjøttet reduserer man kjøttmengden og bruker f.eks grønnsaker, bønner, linser som erstatning.

Bønner, linser og erter er proteinrike, fiberrike og mettende. Et eksempel kan være en familie på 4 som skal ha taco til middag. Normalt vil man (kanskje) bruke ca 800g kjøttdeig/karbonadeig el lignende. Om man reduserer mengden til 400g, altså en pakke, kan man fylle på med en boks kidneybønner og ende opp med å mette alle 4 på halve mengden kjøtt. Kan være en utfordring å få hele familien med til å begynne med, men ikke gi opp! Bønner smaker ikke så mye annerledes enn kjøttet når det blir blandet med alt av tilbehør. Det er nok mere vanen og at det vises at det er ‘noe nytt’ som gjør forskjellen for barn.

Taco, der har man jo også muligheten til å øke inntaket av grønnsaker. Lag guacamole ved å mose en avocado, bland inn hvitløk, chilli og litt limesaft. Kutt opp grønnsaker og sett de fram på bordet. Da vil det også bli enklere å prøve nye kombinasjoner. Grønnsaker øker metthetsfølelsen og virker forebyggende på  mange livsstilsykdommer. Gå litt ut av komfortsonen på valg av grønnsaker og prøv noe nytt innimellom. Du får helt sikkert noen positive overraskelser.

Bønner kan også tilsettes i ovnsretter som lasagne, moussaka, gryteretter etc.

Grønnsaker er rike på fiber og antioksidanter. Lager man en gryterett kan man spe ut med gulrot, paprika, sopp, løk, brokkoli og blomkål. Her er det kun fantasien som setter grenser! Lager du kjøttdeig og spagetti vil en blanding av sopp, løk, squash og gulrot gjøre at du metter flere munner med mindre kjøtt. Og husk å lage en god salat ved siden 🙂

Les for øvrig innlegget om ‘meatfree monday’  her finner du også en link til den norske siden hvor du finner mange kjøttfrie retter. Ta et lite skritt først, så skal du se at det ikke er så vanskelig som du tror!

2014-06-15 09.19.24
Et resultat begynner med en tanke

 

Lykke til!

Én kommentar Legg til din

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..